De dochter van de nazi; Verboden liefde in de voorjaren van WOII.

Joyce V. 17 juni 2020
Als geïnteresseerde in de WO II sprak de titel mij direct aan. Velen boeken uit dit genre gelezen maar dit keer een verhaal over de periode voor die oorlog én vanuit een ander oogpunt dan gewend. Namelijk die van de dochter van een nazi. Je krijgt een goed beeld van het Duitsland in de voorjaren van WOII. Hitler is aan de macht in Duitsland en het plan om van de Joden af te komen is langzaam in werking gesteld. De Joden mogen steeds minder. In deze veranderende maatschappij leren we Hetty kennen. Ze is de dochter van een SS-officier en gelooft heilig in Adolf Hitler. Op een gegeven moment wankelt haar geloof in der Führer, blijft ze hem trouw of loopt ze over?

Een inkijk in de verschillende levens in die jaren 30 en de strijd die Hetty moet leveren met zichzelf en haar gedachten en ideeën. Jonge kinderen, van geen kwaad bewust, ondergaan steeds meer nare gebeurtenissen en moeten ineens veel te snel volwassen worden. Meerdere keren gaan mijn nekharen omhoog staan bij het lezen over gebeurtenissen rondom de Jodenhaat.
Hetty wil dolgraag iets betekenen voor Adolf Hitler en ze wil graag bij de Deutscher Mädel. Haar broer Karl is net zo fanatiek en wil graag bij de Luftwaffe. Karl verbreekt het contact met zijn jeugdvriend Walter omdat hij van Joodse afkomst is, al is dat niet aan Walter te zien met zijn blonde haren en zijn blauwe ogen. Walter en Hetty komen elkaar nog wel tegen en op een gegeven moment vliegt de vonk over en worden ze verliefd, iets wat strafbaar is in Nazi-Duitsland en wat al helemaal niet kan als dochter van een hooggeplaatste SS-er. Door de verhalen van Walter begint Hetty te twijfelen aan Hitler en zijn regime en ze merkt om haar heen dat niet iedereen het met de nazi’s eens is. Maar wat kan ze doen als je weet dat je zomaar aangegeven kunt worden als je gezien wordt met een Jood of laat blijken dat je het niet met Hitler eens bent? Lukt het Hetty en Walter om hun relatie voort te zetten?

Een mooi, ontroerend verhaal waarin indoctrinatie, liefde, vriendschap en vertrouwen een grote rol spelen. Een verhaal over een periode in de geschiedenis die we nooit mogen vergeten! Ik heb het boek met tranen in m'n ogen dicht geslagen.

Meer recensies van Joyce V.