"De bijenhouder van Aleppo" opent je ogen.

Joyce V. 16 oktober 2020
Volslagen duister, dat is het leven van al die vluchtelingen waarvan het bestaan in scherven ligt. Het is de andere kant van het bestaan, waarvan wij in het westen zo weinig weten. Een enkele keer bereikt een schrijnende foto ons netvlies. De gevolgen van ontwrichting en verwoesting samengebald in één beeld. De bijenhouder van Aleppo vertelt je het uitgebreide levensverhaal van mensen op de vlucht. Je moet het lezen, en je blijft het lezen. Hoe verloopt de reis die Nuri en Afra ondernemen en wat zijn de ontberingen die zij moeten meemaken? En vooral: wat doen die ontberingen met hen?

De bijenhouder van Aleppo opent je ogen voor het leven van vluchtelingen uit oorlogsgebieden. Het is een aangrijpende roman over een erg actueel thema. Een verhaal waarin je vanaf de eerste alinea meegezogen wordt. Eigenlijk zou iedereen deze roman moeten lezen. Ik moet er nog steeds een beetje van bijkomen.

Meer recensies van Joyce V.