Gruwel van WOII

Juanita 14 januari 2020
Annette Hess werd geboren in Hannover in 1967, ze werkte altijd als journaliste en is sinds 1998 scenarioschrijfster. Ze is bekend van oa de televisieserie "Weissensee". Met "Deutsches Haus" schreef ze haar eerste roman die werd vertaald door Herman Vinckers en door Atlas Contact uitgegeven werd als "De Tolk".

Hierin leren we Eva Bruhns kennen, een tolk pools die samen met haar ouders Edith en Ludwig, oudere zus Annegret en veel jongere broertje Stefan boven hun restaurant Deutsches Haus in West-Duitsland woont. Wanneer ze gevraagd wordt om als tolk mee te werken aan het Auschwitz proces in Frankfurt heeft ze nog geen idee hoeveel impact dit op haar leven zal hebben.

Het boek bestaat niet uit hoofdstukken maar uit 4 redelijk lange delen waarin we een duidelijk beeld krijgen van West-Duitsland en het leven tijdens de jaren '60. Ik kon het restaurant, de kleding, de haardracht en de omgeving zo voor ogen halen. Ook de relatie tussen man en vrouw toen wordt heel mooi weergegeven. Daarnaast zijn er de getuigenverklaringen die nog maar eens duidelijk maken welke verschrikkelijke praktijken er tijdens WOII in Auschwitz plaatsvonden. Sommige verhalen zijn echt te gruwelijk voor woorden!

Doordat de delen redelijk lang waren en er soms wel veel details aan bod kwamen die er in mijn ogen niet echt toe deden vond ik het boek soms wat langdradig. Zo krijgt oudere zus Annegret een ietwat aparte verhaallijn die voor mij persoonlijk totaal geen meerwaarde geeft aan het boek, al kon hier in mijn ogen meer mee gedaan worden. Ook was het niet altijd duidelijk wie precies aan het woord was, het verhaal versprong plots naar een ander personage of tijd waardoor ik soms moeite had om te volgen. Wat me in het boek hield is het feit dat je voortdurend aanvoelt dat er dingen uit het verleden voor Eva verzwegen worden.

Uiteindelijk heeft Annette Hess met "De Tolk" een mooi boek geschreven over WOII. Het zou het door iedereen gelezen moeten worden zodat nooit vergeten wordt wat voor gruwelijkheden een oorlog met zich meebrengt.

Meer recensies van Juanita