Chillen met een bundel vol spannende avonturen!

Jufelsie 29 april 2024
Een prachtige titel voor een boek: Chillen in een hangmat. Niets is fijner, dan met een mooi boek weg dromen en avonturen beleven. Of doe jij iets anders wanneer je vrij bent? Lekker gamen op je slaapkamer, filmpjes kijken op You Tube of Tiktok of lig je languit op de bank en doe je niks?
Chillen in een hangmat is een verhalenbundel, waarin tien verhalen staan, die zijn geschreven door verschillende bekende auteurs o.a. Paul van Loon, Ilona de Lange en Maren Stoffels.
In elk verhaal ontmoet je kinderen die even tijd over hebben. Ze gaan er graag op uit en zijn op zoek naar avontuur. Angsten worden overwonnen en raadsels opgelost. Elk verhaal is spannend en heeft een vleugje humor.
Er worden stiekem dingen gedaan zoals slapen in een boomhut of in een verlaten huis. Bij het grof vuil wordt een boot gevonden en hoe tof is het om dan van de coolste waterglijbaan mee af te glijden. Bijzondere ontmoetingen zorgen voor nieuwe vriendschappen of mooie verrassingen. Lees over de vloek van de dertiende en ontdek de gehoemtoel van de twee vriendinnen Sofia en Aicha?
Het boek Chillen in een hangmat is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar. Er is veel herkenning. Zo wordt TikTok veel genoemd, worden game-spelletjes gespeeld en zijn er mobieltjes. Het boek is geschikt om voor te lezen. De verhalen staan los van elkaar en kunnen in willekeurige volgorde aangeboden worden. Een verhaal zal bekend voorkomen. Het verhaal De geheime boomhut van Paul van Loon is eerder verschenen in Paniek in de Leeuwenkuil. Voor deze bundel is dit verhaal opnieuw bewerkt.
Elke auteur heeft er voor gezorgd dat je meteen betrokken bent bij het avontuur. Je maakt kennis met de personages en vanaf het begin leef je met ze mee. In enkele verhalen komt de emotie ‘angst’ aan de orde. Soms vinden kinderen het moeilijk om toe te geven dat ze ergens bang voor zijn en doen zich dan stoer voor. Na het lezen van bijv. Het verlaten huis kan een kringgesprek plaatsvinden.
Op het eind ontdek je dat in veel verhalen twee vrienden: Daniël en Suzina, Riley en Kate, Merlijn en Dante, Rowan en Jeppe, Noah en Ivo (samen met Caro), Kelvin en Zoë en Pim en Polle een avontuur beleven. Ze hebben ‘de leeftijd’ van de lezers.
Bij alle verhalen staan vrolijke tekeningen van Mickey Dirkzwager. Kleine prenten, in zwartgrijze tinten die meteen onze aandacht trekken. Ze geven ons net weer wat extra informatie, aansluitend bij het verhaal.
Aan de binnenkant van de omslag vind je alle personages uit de verhalen in een hangmat. Een mooie uitdaging voor de lezers, is om te ontdekken welke hangmat bij welk verhaal hoort. Heel veel succes!

Heb je tijd of ben je het even zat?
Ga Chillen in een hangmat…
Een verhaal voor ieder van ons hier,
dit boek zorgt voor veel leesplezier.

Meer recensies van Jufelsie