Lezersrecensie

Een nieuw jasje voor deze klassieker

Jufelsie 06 juni 2024
Op een mooie lentedag ruikt Mol de frisse lucht. Hij graaft zich naar boven en steekt zijn snuit boven de grond om vervolgens met vier poten tegelijk van blijdschap te springen. Even later zit hij rustig aan de waterkant en ziet een klein holletje. Al snel ontmoet hij Rat. Ze besluiten samen de rivier af te zakken. Mol leert zwemmen, roeien en maakt kennis met de wereld van de rivier. Rat nodigt Mol uit om bij hem te wonen. Samen met de andere vrienden Das en Pad beleven ze mooie avonturen in alle seizoenen van het jaar.
De wind in de wilgen van Kenneth Grahame is een klassieker, de eerste editie werd in 1908 gepubliceerd. Lou Peacock heeft zijn verhalen bewerkt en nu ligt er een nieuwe editie voor mij op tafel.
Op de voorkant zie je de twee vrienden: Mol en Rat. Ze hebben elkaar toevallig ontmoet, aan de oever van de rivier. Nadat ze samen gepicknickt hebben, zijn ze onafscheidelijk.
Het verhaal De wind in de wilgen is verdeeld in negen hoofdstukken met een mooie opbouw. Nadat Mol Rat heeft ontmoet, maakt hij kennis met Pad en later ook met Das. We ontdekken al snel dat Pad graag zijn eigen weg gaat, hij is arrogant en zelfingenomen. Gevoelens die voor de meeste kinderen niet zo bekend zijn. Er zit genoeg spanning in het verhaal. Vooral wanneer Pad in de gevangenis komt. Met behulp van de dochter van de bewaker weet hij te ontsnappen. We vinden het knap en we volgen Pad. Zijn terugtocht naar Paddenburg verloopt niet al te soepel en dit prikkelt de nieuwsgierigheid van de kinderen. Ze houden hun aandacht bij het verhaal.
Wanneer Pad bij het huis van Rat aankomt, hoort hij dat Paddenburg in beslag is genomen door de wezels en de hermelijnen. Hoe krijgt Pad zijn woning terug? De kinderen bedenken allerlei plannetjes voordat we verder lezen. Voordat de vrienden op expeditie gaan naar Paddenburg weet Mol de hermelijnen te plagen. Zo grappig. Het lukt om de woning terug te veroveren. Vanaf dat moment kunnen de vrienden zelfs ongestoord door het Wilde Woud lopen!
In het verhaal maken we kennis met verschillende gevoelens o.a. jaloezie, angst, trots en arrogantie. Heel fijn om deze emoties in een kringgesprek aan de orde te stellen. Herken je deze gevoelens? Hoe voelt het?
De illustraties zijn van Kate Hindley. Het zijn prachtige kleurrijke sfeervolle prenten. Mol en Rat zien er schattig uit en de kinderen sluiten deze vrienden meteen in hun hart. De tekeningen sluiten perfect aan, trekken de aandacht en we zien fijne details. Een insect tussen het riet, een vogeltje in een kooi of kleine schilderijen aan de wand.
Bij elk nieuw hoofdstuk heeft Kate om de titel een kadertje getekend. Het geeft het seizoen aan, waar dit hoofdstuk zich afspeelt. Kleine bloemetjes zien we in de lente en in de herfst heeft het kader bruingele bladeren.
De wind in de wilgen is een fijn voorleesboek, wat in elke boekenkast een plekje verdiend.

Meer recensies van Jufelsie

Gesponsord