Open haard, warme chocomelk en een mooi prentenboek

Jufelsie 24 november 2022
Aan de rand van het bos woont egeltje. Hij kijkt nog even door zijn raam naar buiten voordat hij klaar is om te gaan slapen. Plotseling hoort hij lawaai. Daar lopen zijn vrienden. Ze juichen, huppelen en roepen dat de winter de mooiste tijd van het jaar is. Wanneer egeltje in zijn bed ligt, kan hij niet slapen. Zijn gedachten zijn bij zijn vrienden. Is de winter echt de mooiste tijd van het jaar? Egeltje besluit uit bed te stappen en zijn vrienden uit te nodigen om chocolademelk te drinken en spekjes met hem te eten. Gaat Egeltje genieten van de winter?
Egeltjes wonderlijke winter is een heerlijk verhaal geschreven door Bram Kasse om voor te lezen. Het verhaal begint in een sfeervol huis van egel. We ontmoeten zijn vrienden en gaan met egel op stap om te kijken of de winter wel het mooiste tijd van het jaar is. Vanaf het begin is de betrokkenheid hoog. Egeltje gaat vol goed moed op bezoek bij zijn vrienden, maar elke keer gaat daar wel iets mis. Gevoelens als boosheid en verdriet worden herkend. De kinderen krijgen ook wel medelijden met Egeltje. Spontaan komen reacties wat hij beter wel kan doen. Gelukkig missen zijn vrienden egeltje. Samen ontdekken we de mooie boodschap in het verhaal. Iedereen is pas blij en gelukkig wanneer we samen bij elkaar zijn. In het kleine hutje vieren de dieren feest en wat blijkt… de stekeltjes zijn dan best handig!
Egeltjes wonderlijke winter is een prentenboek wat past bij o.a. de thema’s winter en vriendschap. Het draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling bij kinderen.
Het verhaal heeft een mooie opbouw met enkele zinnen die terugkomen. Deze pikken de kinderen snel op omdat ze op elkaar rijmen. Zo wordt het verhaal echt beleefd.
Bij het verhaal staan prachtige illustraties van Leontine Gaasenbeek. Door de warme kleuren stralen ze een knusse winterse sfeer uit. Ze nodigen uit om er even bij stil te staan. Zo ontdekken we grappige details zoals de kleding die in het huisje tegen het plafond hangt of het lekkers wat bij vos op tafel staat. Samen ontdekken we dat op de dozen woorden staan. Kinderen die al wat letters herkennen proberen te lezen wat er op staat. Met hele jonge kinderen benoem je de kleuren van de ballen of kijk je welke groente er in de pan gaan. Weten ze ook de namen van de muziekinstrumenten? Op deze manier is eer aandacht voor de woordenschat.
Egeltjes wonderlijke winter is een hartverwarmend prentenboek.
We zijn van egeltje gaan houden!

Meer recensies van Jufelsie