Vlieg mee....

Jufelsie 08 april 2021
Iedereen gaat weleens op een bank of muur staan. Spreid zijn armen en doet dan net alsof hij gaat vliegen. Helaas lukt het ons niet om helemaal los van de grond te komen. In dromen kan het wel en met dit prentenboek Ik vlieg! – met dieren in de lucht.
In dit prentenboek van Kim Veenman krijg je vleugels. Hoe zou het zijn om een vogeltje te zijn? Je zit rustig op een tak om even later met je vleugels te flapperen en te vliegen. Vervolgens vlieg je mee met allerlei dieren zoals een gans, een condor, een hommel of een libelle. Zelfs met vliegende vissen of een vliegende spin vlieg je door de lucht. Je zweeft heel hoog in de lucht, kilometers over zee of door het regenwoud.
Ik vlieg! – met dieren in de lucht is een geweldig boek waarbij kinderen vleugels krijgen en gaan vliegen. Ze kijken mee vanuit het perspectief van een ‘vliegend’ dier. Er zijn dieren die hoog vliegen en dieren die laag over de grond vliegen. Jonge kinderen ervaren dat hoe hoger ze zijn, hoe kleiner de voorwerpen op de grond worden. Wanneer ze laag vliegen, passeren ze grasstengels die lijken op reuzenbomen.
Mijn kleuters waren nieuwsgierig naar de vliegende vis, de vliegende eekhoorn en de vliegende draakjes. Deze dieren kenden ze niet. Gelukkig vind je achterin het boek extra informatie en bijzondere weetjes over alle vliegende dieren, die in het boek voorbij komen. Het prikkelt de fantasie bij kinderen om vliegende vis te spelen of een ander dier. Tijdens het buitenspelen stonden ze vrolijk naast elkaar zwaaiend met de armen op een muur.
Het prentenboek is door Kim zelf geïllustreerd. Het heeft prachtige zachte, dromerige illustraties. Niet allemaal scherp, je kijkt vanuit het perspectief van het dier. Geweldig voor kinderen om dit te ervaren.
Met Ik vlieg!- met dieren in de lucht ontdekken kinderen dieren, die ze niet kennen en mogen ze met hen meevliegen. Ga je met ze mee?

Meer recensies van Jufelsie