Rust in een drukke wereld

Jufelsie 08 april 2021
‘Goedemorgen!’ roept een vogel buiten in het vroege ochtendlicht. Hij sluit zich aan bij het zonsopgangkoor dat het hele jaar rond, de wereld wakker zingt. In een boom verderop doezelt een jonge uil weg en drinkt een lieveheersbeestje van de laatste dauw…
Overal om ons heen is de natuur in beweging en gebeuren er wonderen. Op elk moment van de dag vinden er gedaanteverwisselingen plaats. Maar ze vallen vaak niet op.
Bovenstaand stukje staat in het boek Kalm aan van Rachel Williams. In het boek vind je ongeveer vijftig gebeurtenissen die in de natuur plaatsvinden. Gebeurtenissen die ons verrassen en die heel snel verlopen maar ook veranderingen die wel dagen of weken kunnen duren.
Kalm aan is een prachtig boek om rustig op schoot te nemen en te bekijken wat er in de natuur gebeurt. Volg de bij, die laat zien hoe hij een bloem bestuift. Kijk hoe een slang vervelt en graaf met de mol een tunnel op zoek naar voedsel. Geniet van de zonsondergang of de kleuren van een regenboog. Een boek waar kinderen met interesse in gaan bladeren, informatie in op gaan zoeken en vooral met verbazing de gebeurtenissen in zich opnemen.
Nu werk ik, in mijn kleutergroep rond het thema ‘Rupsje Nooitgenoeg’. Samen hebben we het blad over de vlinder bekeken en de tekst gelezen. Nieuwsgierig keken de kleuters naar de prachtige tekeningen van de cocon. In fases is te zien hoe de rups daarbinnen verandert in een mooie vlinder. Even later waren we buiten en zagen we een spin. Heel rustig werd deze geobserveerd. Terug in de klas werd het boek Kalm aan gepakt. Ze wilden wel weten wat er over de spin in het boek stond.
In het boek staan prachtige kleurrijke, warme illustraties. Stap voor stap zien we wat er in de natuur verandert. Het is een soort strip. Hierbij staat korte stukjes tekst. Niet ellenlange zinnen, maar mooie regels die zelfs jonge kinderen begrijpen.
Het boek is een bron vol informatie dat het hele jaar in onze leeshoek gepakt kan worden. Er is geen chronologische volgorde. De verhalen kunnen in elke willekeurige volgorde aan bod komen. We lezen niet alleen verhalen over dieren. Je vindt ook verhalen over bijzondere planten en natuurverschijnselen bijvoorbeeld over een vallende ster en hoe een wolk ontstaat. Achterin het boek staat een uitgebreide woordenlijst. Dit helpt de lezer om de juiste verhalen bij een onderwerp te vinden. Heel handig.
Kalm aan wil ervoor zorgen dat we naar buiten gaan, dat we rondkijken en rustig genieten van al het moois en kleins wat de natuur te bieden heeft.

Meer recensies van Jufelsie