Lilly, Hanna en de zeven omaatjes

Jufelsie 09 mei 2024
Zodra de kinderen de voorkant van dit prentenboek Lilly, Hanna en de zeven omaatjes zien, komen de eerste reacties… ‘Wat kijkt Lilly boos’ en ‘Hanna heeft borsten!’. De nieuwsgierigheid is geprikkeld en meteen is er aandacht voor het verhaal.
Lilly verheugt zich op het uitstapje naar het zwembad. Ze weet precies wat ze daar allemaal wil gaan doen. Dan hoort ze dat haar vader niet meegaat. Voor hem in de plaats gaat Hanna mee, zijn vriendin. Lilly is teleurgesteld. Ze vindt Hanna saai en vaak boos. In het zwembad gaat Lilly meteen het water in. Hanna blijft op de kant zitten. Na een poos heeft Lilly er genoeg van en zwemt ze boos weg. Ze zwemt en ziet verderop iets vreemds. Zeven omaatjes springen en swingen in het bad. Wanneer een omaatje tegen Lilly begint te praten, barst Lilly in tranen uit. ‘Ik ben Hanna niet kwijt, Hanna is mij kwijt!’ roept Lilly. Kunnen de omaatjes Lilly helpen?
Lilly, Hanna en de zeven omaatjes van Elsa Paulson, is een mooi verhaal wat past bij de belevingswereld van jonge kinderen. Zij kijken uit en verheugen zich op uitstapjes. Een teleurstelling is een emotie, die voor jonge kinderen moeilijk te verwerken is. Elsa heeft dit prachtig verwerkt in dit verhaal. Het gevoel van Lilly is voor de kinderen heel goed van haar gezicht af te lezen en heel herkenbaar. Vanaf het begin sluiten ze Lilly in hun hart en beleven ze haar emoties.
Zodra de kinderen de omaatjes in het water zien, gaan ze de omaatjes tellen. Het zijn er zeven! Ze zien er geweldig uit en hebben ieder iets unieks. De een draagt een brilletje, de ander een badmuts. Ze hebben allemaal een kleurig badpak aan en dagen de kinderen uit om mee te bewegen. Voor je het weet staan de kinderen voor hun stoel en zwaaien de armen van links en rechts.
Voor de kinderen is het direct duidelijk waarom Lilly zo boos is. Dat Hanna op de rand van het zwembad zit ervaren de kinderen ook als saai. In de kring hebben we een mooi gesprek hierover. Wat zouden zij doen?
Lilly, Hanna en de zeven omaatjes is een mooi verhaal wat bijdraagt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, aansluit bij het thema ‘vriendschap’ en het kan gebruikt worden om het getal 7 te introduceren.
Naast de tekst heeft Elsa Paulson ook de illustraties verzorgd. Prachtige sfeervolle prenten, waarbij de lichamen van de omaatjes de meeste indruk maken. Ze zien er zo natuurlijk echt uit, geweldig.
De liefde tussen Lilly en Hanna overwint, Lilly kan Hanna vergeven en ze sluiten elkaar in de armen!
Lilly, Hanna en de zeven omaatjes is een geslaagd prentenboekdebuut van Elsa Paulson.

Meer recensies van Jufelsie