Ontdekken, verwondering en genieten

Jufelsie 28 mei 2024
Mali kijkt verlekkerd naar de reuzentaart op de mooi versierde tafel.
Hè, wat zijn dat voor leuke fladderbeestjes?

Mali en de vlinders van Marc de Bel en Stephanie Dehennin is een prachtig prentenboek voor jonge verwonderaars. Maak kennis met de kleine Mali. Terwijl haar vader druk bezig is, zit zij lekker in het zwembadje. Wanneer ze leuke fladderbeestjes op de grote taart ziet landen, wil ze die graag van dichtbij zien. Ze kan er net niet bij… wel ziet ze een flap van het kleed hangen. De fladderaars blijven alleen niet stil zitten en vliegen weg. Mali volgt de beestjes en een avontuur begint.
Mali en de vlinders is een verhaal voor jonge kinderen. Vanaf het begin prikkelt dit hun nieuwsgierigheid. Iedereen herkent de leuke fladderaars en weet dat ze niet stil blijven zitten. Mali is onbevangen en gaat de fladderaars achterna. Wat dan gebeurt is zo grappig. De taart valt om, Mali belandt in een volle wasmand en in de tuin van de buren vindt ze leuke spulletjes. Het verhaal houdt de aandacht vast, zit vol avontuur en verrassende ontdekkingen. Het mooie is dat niet alles in de tekst wordt uitgelegd. Zo zien we Mali vies de ladder opgaan. We weten dat dit komt door de omgevallen taart. Ook de parasol ziet er even later hetzelfde uit als de vleugels van de fladderaars. Hier komt het talent van Stephanie mooi tot zijn recht. Zo knap hoe zij voor verrassende details heeft gezorgd. Het aantal fladderaars groeit iedere pagina. Een leuke uitdaging om ze samen te tellen.
Het verhaal draagt tevens bij aan de uitbreiding van de woordenschat. Benoem samen de spullen die in de tuin van de buren rondslingeren. Herkennen ze deze spulletjes?
Tot slot maak je het verhaal met de kinderen af. Na een heerlijk avontuur is Mali weer in haar zwembadje beland. Met toeval is ze een prachtige vlinder geworden en papa… die schrikt zich een hoedje en roept ‘Aaarhgh!’ Wat gaat hij nu doen?

Els van Dijck

Meer recensies van Jufelsie