Een verhaal dat het leesniveau laat groeien

Jufelsie 12 juni 2024
Leesgroeiboeken zijn populair in mijn groep 3. Het zijn boeken voor beginnende lezers. Terwijl zij lezen en het verhaal vordert, worden de woorden technisch moeilijker en de zinnen langer.
Mie Raat zoekt haar boot van Katrien Vandewoude en Claudia Verhelst is een leesgroeiboek. Het is het vervolg op Mie Raat, maar kan ook als nieuw avontuur gelezen worden.
Mie Raat zit al heel lang op een eiland. Ze is haar boot kwijt. Wanneer ze wrakhout vindt, bouwt ze een nieuwe boot. Haar vrienden maat, kok, spook, ex en si helpen mee. Met dit vaartuig gaan ze de zee op… op zoek naar Mie’s boot. Tijdens hun zoektocht ontmoeten ze vreemde figuren zoals Vis ser, Duik er, Kwal en Spons. Lukt het Mie om samen de boot terug te vinden?
Mie Raat zoekt haar boot is een spannend avontuur. Mie is een stoere piraat en heeft enkele bijzondere vrienden. Na een korte kennismaking is de nieuwsgierigheid geprikkeld en duiken de kinderen het avontuur in.
Het verhaal is onderverdeeld in hoofdstukken. Deze zijn niet genummerd, ze hebben wel een korte titel, die in het rood gedrukt staat.
De eerste hoofdstukken zijn op M3 niveau geschreven. Korte zinnen met voornamelijk mkm-woorden. De meeste van deze woorden worden herhaald, doordat ze onder een kleine illustratie staan. Na enkele hoofdstukken stijgt het technisch leesniveau al naar E3. We ontdekken dat de figuren die Mie ontmoet de Vis -ser, Dui-ker, Zei-ler en Toe-rist zijn. Woorden die uit twee lettergrepen bestaan. De laatste hoofdstukken lezen de kinderen op M4 niveau. Alles gaat naadloos in elkaar over. Katrien Vandewoude speelt met taal. Zo worden enkele woorden verkeerd begrepen bijv. kom pas. Mie vraagt ‘kom je nu pas?’ waar we om lachen. Er wordt namelijk iets anders bedoeld, met een kompas vind je de weg.
De man met de baard speelt een bijzondere rol. Door hem is Mie haar boot kwijt. Hij komt regelmatig terug, waarbij zijn baard van een wolk met nat groeit naar een baard als een donderwolk! De illustraties versterken dit gegeven.
Claudia Verhelst heeft alle illustraties verzorgd. Prachtige kleurrijke prenten. We genieten van kleine tekeningen tussen de tekst door, maar de paginagrote prenten trekken vooral de aandacht.
We ontdekken al snel dat Mie een hele vloot achter haar aan krijgt. Een leuk detail van Claudia. Iedereen die Mie ontmoet, volgt haar op haar zoektocht. Het verhaal sluit dan ook af met een paginagrote illustratie waarop de hele vloot te zien is. De boot van Mie met haar vrienden, een vissersschip, een zeilschip, de Duiker, Kwal, Ster en Spons.
De kinderen leggen Mie Raat zoekt haar boot niet snel weg. Vanaf het begin zijn ze betrokken, vinden ze het spannend en vragen ze zich af of Mie haar boot terug vindt. Een boek wat het leesplezier bevordert en de kinderen laat groeien in leesniveau.

Meer recensies van Jufelsie