Op tijd?

Jufelsie 10 oktober 2020
Voordat ik dit prentenboek Papa komt eraan aan mijn kleuters heb voorgelezen, heb ik eerst de voorkant laten zien. Een vader met hele lange benen rent met een kind op zijn schouder… Waar gaan ze naar toe?
Mijn kleuters kwamen op verschillende antwoorden o.a. naar huis, naar de speeltuin, naar school. Het prikkelt de nieuwsgierigheid naar het verhaal.
De oude groene auto van de vader van Mats heeft op een ochtend de hik. Het duurt even, maar uiteindelijk lukt het starten van de auto. Papa brengt Mats naar de crèche. Voordat hij weg gaat, toont Mats zijn zorgen. ‘Wat als de auto vanmiddag weer niet start?’ Gelukkig weet zijn vader voor elk probleem een oplossing, want Mats is niet 1,2,3 gerustgesteld. Tot slot komt hij met de beste oplossing… ik kom gewoon op mijn eigen benen naar je toe gerend!
Papa komt eraan van Nadine Brun-Cosme is een vrolijk verhaal waar jonge kinderen van genieten. Het is herkenbaar voor ze, ze zien het helemaal gebeuren.
Het is best spannend of het oude groene wagentje op het eind van de dag start. Tijdens het voorlezen willen ze wel helpen en ze komen met geweldige creatieve oplossingen.
De illustraties van Aurélie Guillerey zijn prachtig. De kleurencombinatie van rood, wit, geel, groen en zwart doen aan vroeger denken. Het geeft de tekeningen warmte en sfeer waar ook kinderen van deze tijd van houden.
De tekeningen zijn grappig vooral wanneer ze papa op de rug van de ijsbeer zien of door de lucht vliegt.
Papa komt eraan … en zo als wij op de laatste pagina ontdekt hebben, brengt hij Mats veilig thuis!

Meer recensies van Jufelsie