Lees ajb De Alchemist

JufManon 02 april 2023
Ik houd van spirituele boeken en De Alchemist is een van mijn favorieten. Dus dat ik deze prachtige omslag zag en las dat het een moderne Alchemist en Wereld van Sofie was, had ik meteen zin om te lezen.

Al snel bleek niets minder waar... Het komt neer op een dialoog tussen opa en kleinkind, waarbij alle personages hetzelfde denkniveau en taalgebruik blijken te hebben. Dit zorgt voor compleet ongeloofwaardige situaties die ronduit irritant worden. Als leerkracht ken ik veel verschillende soorten pubers, maar de puber in dit boek... zo iemand bestaat echt niet. Ik heb het vermoeden dat de auteur geen 13 jarige meisjes kent.

Ik kan eigenlijk altijd de mooie kanten van boeken vinden, maar had hier echt moeite. Wat zonde is, want de boodschap die in het boek zit is best aardig. Maar door de clichés, slechte schrijfstijl en irritaties die daardoor ontstonden, kwam de boodschap bijna niet meer aan. Mijn recensies zijn ook vaak niet zo vernietigend, want wie ben ik nu om een mening te hebben voor anderen. Hier voelt het echt als mijn plicht om anderen te behoeden.

Toen ik later ontdekte dat het boek onderdeel is van een verdienmodel van een soort lifestyle seminar/coachingsding was mijn woede compleet. Als dat al je doel is, zorg dan in ieder geval voor een boek dat door een eindredacteur onder handen genomen is. Ik had echt het gevoel erin geluisd te zijn door de enorme pr-campagne die de auteur zelf gefinancierd bleek te hebben.

Ik ga in ieder geval nooit meer uit van de informatie en uitstraling van een omslag. En lees ajb gewoon De Alchemist, als je een echt mooi geschreven boek rondom spiritualiteit en de zin van het leven wilt lezen.

Meer recensies van JufManon