Prachtige historische jeugdroman

jufveronique 05 januari 2024
Bijna één jaar gelezen las ik Gevaarlijk water van Marte Jongbloed. Ik was zo overdonderd door het verhaal, dat ik dan ook heel nieuwsgierig was om dit nieuwe boek van haar te gaan lezen.
Een verhaal die terugkeert in de tijd, namelijk naar de periode van de koude oorlog. Waar men schrikt had, dat de kernramp van Hiroshima zich zou herhalen. Waar men in scholen voorbereidt werd, om zo snel mogelijk te schuilen bij zo’n ramp. Simon is blijkbaar die enige in de klas die de situatie zo serieus neemt. Hij weet er alles over, want zijn vader is lid van de B.B ( Bescherming van de bevolking). Vallen geheime missies ook onder de activiteiten van de B.B? Want op een dag is zijn vader verdwenen, samen met zijn helm en zijn reserve-overal en die verdwijnen niet zomaar. Als Simon in de bureau van zijn vader een agenda vindt, vol met geheime codes, besluit hij op zoektocht te gaan. Uit onverwachte hoek krijgt hij de hulp van Jo. Blijkbaar hebben de twee meer gemeenschappelijke met elkaar dan verwacht. Vinden ze samen de papa van Simon terug?
Ik weet niet of kinderen nu nog die indringende geur van mottenballen herkennen, maar voor mij bracht het me in elk geval al onmiddellijk in de sfeer van zodra ik die eerste bladzijden omsloeg. Marte wist me onverwijld te laten meespelen in dit verhaal. Ik was net een persoon die bij Simon in de klas zat, die samen met hem op de trap aan het meeluisteren was naar het fluisterende gesprek tussen zijn tante en zijn mama. Ik rook als het ware de stoverij die aanbrandde tijdens dit gesprek. Heerlijk vind ik het als een auteur me kan meeslepen aan de zijlijn van een verhaal. Als je alles van dichtbij kan meemaken. Een verhaal die inslaat als een bom. Maar die niet verbloemd werd en waar begrip en empathie zeker op zijn plaats komt.
Eentje waar ik doorheen vloog. Niet alleen door het aantal bladzijden, want deze historische jeugdroman telt maar 86 bladzijden. Ideaal dus voor die kinderen die wel eens een verhaal willen lezen, maar schrik hebben van hele dikke boeken. Voor zij die nadien wel meer willen weten over de koude oorlog heeft de auteur nog enkele site’s en titels van boeken mee om zich er verder te gaan in verdiepen. En dan zijn ze misschien wel vertrokken om mooie verhalen te gaan lezen.

Meer recensies van jufveronique