Nederlandse thriller

julieweuts 21 oktober 2019
Beschrijving: Ik heb gekozen voor het boek ‘Levend Speelgoed’, geschreven door Luc Deflo. Deflo is gekend om zijn thrillers waarbij hij vooral de focus legt op wat er in de dader omgaat en waarom de misdaad gepleegd is. Deflo heeft doorheen zijn hele leven een behoorlijk aantal boeken geschreven waarvan Levend speelgoed postuum is uitgebracht. Op 60 jarige leeftijd is Deflo gestorven aan pancreaskanker.
Het boek gaat over een man die een heleboel studentes vermoord heeft. Mendonck en Deleu worden op de zaak gezet en moeten motieven vinden en achterhalen wie de moordenaar van deze vrouwen is voor hij nog meer slachtoffers gaat maken. Gedurende deze zoektocht botsen ze vaak tegen een muur aangezien de dader vaak van identiteit verandert waardoor het moeilijk is om hem steeds op het spoor te blijven.

Interpretatie: Het verhaal wordt verteld door een auctoriële of alwetende verteller. Je ziet duidelijk aan de manier waarop het boek geschreven is dat de verteller als het ware van bovenaf meekijkt en dat hij vertelt wat hij ziet. Het boek heeft geen logisch chronologisch verloop. Enerzijds heeft het boek een logisch verloop omdat in het begin de moorden gepleegd worden, dan komen de detectives in actie om de moordenaar te pakken en op het laatste wordt hij gepakt. Anderzijds heeft het boek iets speciaal. Je komt namelijk vanaf het begin van het boek in contact met de moordenaar en je weet dus al vrij snel wie het is en waarom hij de moorden gepleegd heeft. Het eerste aspect zorgt dus voor een duidelijke structuur maar deze structuur wordt min of meer weer onderuit gehaald door het tweede aspect. In het boek wordt gebruik gemaakt van een meervoudig perspectief. Je wordt meegezogen in het leven van de detectives, het andere moment krijg je het verhaal uit de ogen van een slachtoffer en op nog een ander moment zit je mee in het dagelijkse leven van de moordenaar. Hierdoor krijg je weer een goed gestructureerd beeld over wat er allemaal aan de hand is. De personages in het verhaal hebben een round character. Gedurende het boek krijg je steeds meer een beeld over hoe de mensen zijn en denken. Ze gaan zich steeds meer aanpassen aan de situatie en je hebt het idee dat ze door de omstandigheden ook sterker worden. Het leuke aan dit boek vind ik dat je de personages echt leert kennen. Gedurende het lezen vormde ik in mijn hoofd een duidelijk beeld van hoe een bepaald personage er zou uitzien en leefde ik ook oprecht met hen mee als er iets erg gebeurde. Een voorbeeld hiervan is dat wanneer de vrouw van de moordenaar stilaan te weten kwam wat hij allemaal deed wanneer hij niet thuis was; ik haar verdriet en woede kon voelen. Al deze zaken zorgden er bij mij voor dat ik ‘Levend speelgoed’ een zeer goed boek vind. Volgens mij heeft Deflo dit boek geschreven om mensen te informeren. Je moet je ervan bewust zijn dat deze dingen ook in het echte leven gebeuren. Het gebeurd vandaag de dag nog heel vaak dat jonge meisjes ontvoerd, verkracht en vermoord worden en we zouden hier meer bij moeten stil staan.

Interpretatie: Ikzelf lees erg graag thrillers. Dit boek bezit over het algemeen een zekere spanning en een duistere, mysterieuze sfeer waar ik persoonlijk hard van hou. Vaak heb ik wat moeite met echt in een verhaal te kruipen en te willen weten hoe het zal eindigen, met dit boek had ik hier echter geen last van. Nog een rede waarom ik dit een goed boek vind is door de toegankelijke, alledaagse schrijfstijl van Deflo. Soms moet je als het ware een woordenboek naast een boek leggen om alles te begrijpen wat er verteld wordt, maar in dit boek is dit totaal niet het geval. Het boek is heel vlot geschreven. Nog een pluspunt aan dit boek is dat het thema actueel is. Het is een thema dat (jammer genoeg) vandaag de dag zeker nog wel groot is door bijvoorbeeld de moordzaak van Julie Van Espen. Persoonlijk vind ik dat dit het boek extra waarde geeft. In het boek lees je over meisjes/vrouwen/studentes die verkracht en vermoord worden door een man. Het is natuurlijk te hopen dat je dit zelf, of iemand uit je omgeving, niet meemaakt maar er is altijd een kans dat dit wel gebeurd. Doordat het een thema is waarover je op het nieuws, in de krant of op het internet veel over hoort is het interessant om dit boek te lezen. Een laatste pluspunt is voor mij dat je in dit boek te weten komt wat er door het hoofd gaat bij de moordenaar. Je komt te weten waarom hij de moorden heeft gepleegd en wat er in hem omging. Als humane wetenschapper vind ik dit een meerwaarde aan het boek.