Zeer goede schrijver, tegenvallend boek.

Juul 09 januari 2020
John Boyne is één van mijn favoriete schrijvers. Zonder aarzeling koop ik altijd zijn nieuwste boek. Meestal heeft hij me op pagina één al te pakken, en sleept hij me mee in een nieuwe wereld. Zijn schrijfstijl is licht, terwijl zijn onderwerpen bepaald niet altijd lichtzinnig zijn. Zo ook het onderwerp van het huidige boek: een jongen die zich een meisje voelt. Een belangrijk thema om ook in romanvorm en in de jeugdliteratuur aan de orde te laten komen. Waar ik normaal gesproken erg gecharmeerd ben van de subtiele zinnen van Boyne, heeft hij in dit boek de contrasten tussen verschillende mensen en meningen rondom dit onderwerp wat te 'hoekig' neergezet. De afwijzende reactie van de egocentrische ouders, de zeer begrijpende tante, en de plotselinge meningsverandering en vergaande loyaliteit van de ouders kwamen op mij wat te zwart-wit en ongeloofwaardig over. Daarbij komen, vanwege de politieke werkzaamheden van moeder, elementen uit het huidige politieke klimaat in Engeland aan de orde. Enerzijds vond ik dit wat te veel afleiden, anderzijds kan ik me voorstellen dat het over 10 jaar niet meer zo goed te plaatsen zal zijn.
Dat het verhaal voor de hoofdpersonen een positief einde krijgt is sympathiek, en geeft een 'eind goed al goed' gevoel.
Wanneer ik echter iemand een boek over het onderwerp LHBTI zou aanraden, zou dat niet dit boek zijn.

Meer recensies van Juul