Blijft met stip de Keizerin van het korte verhaal!

Karin Meinen 29 december 2021
Na de bundel Tegenwicht was Conny Hoogendoorn wat mij betreft niet de Koningin maar de Keizerin van het korte verhaal. De lat der verwachting lag dus gewoon zeer, maar dan ook zeer hoog. En terecht, zo zou blijken.

Ongelooflijk hoe hier in korte vertelsels volledige verhalen neergezet worden. De één wat langer of juist korter dan de ander en het aanbod van maatschappelijke thema’s is groot. Vanuit verschillende perspectieven word je als lezer dan ook steeds weer een andere leesbeleving in gegooid en wordt er gejongleerd met (je) emoties.

Hoogendoorn is een kunstenaar met de pen. Dit is een bedrevenheid en bekwaamheid die naast humor en luchtigheid, ook een zeer diepe indruk achter weet te laten. Niet elk verhaal blaast me omver. In de roos schoot even volledig langs me heen, maar dat mag geen naam hebben, het merendeel is Bullseye.

De aftrap met Plaats rust! is er eentje van heftige aard en brengt een coulance met zich mee die ontroert. Wauw, de toon is gezet. Via vreemdgaande moeders, maar óók warme familie – en ouderliefde rol je zo door naar secreten die in alle rust begraven worden. Je achterlatend met het gevoel: WAT een verhaaaal!

Wisselend van de derde persoon naar de ik-vorm, het verloopt allemaal naadloos, alsof het niets is en dit is genieten. Waar een vrouw wordt bestierd, geleefd en besluit het anders te gaan doen (yesssss), komt er daarna bijvoorbeeld iemand uit de kast.

Met alle respect moet ook even apart genoemd worden. Oi oi oi wat formuleren en alleen al door dit taalgebruik staat hier een ge-wel-dig personage. Wat een leesplezier geeft dit en ik zoek zowaar een woordje op. Gos wat hou ik hiervan, want het blijft te allen tijde soepel lezen. Hoe intrigerend en wat een prachtig relaas!

De titels op zich zijn ook echt stuk voor stuk ontzettend uitnodigend en prikkelend van aard. Elke titel maakt direct totale nieuwsgierigheid los en het is geweldig om je op voorhand al weer te bedenken: wat gaat DIT dan weer brengen?

Dat DIT is elke-keer-weer anders en ze hebben allemaal één ding gemeen, het is steengoed. Neem Bijtanken, ik schiet gewoon weer in de lach nu. Echt maar anderhalve bladzijde maar zó geweldig en briljant. Als thrillergek word ik uiteraard blij van In het kruis getast maar qua verrassingselement is daar dan Praatjes voor de vaak; wow daar werd ik even subliem op het verkeerde been gezet zeg. Heb ik dan geen enkele kritische noot? Wel, eerlijk is eerlijk, redactioneel gezien zou er her en der nog wat winst te behalen zijn. De cover, opmaak en uitvoering zijn echter echt ronduit fijn en prachtig.

Deze hele bundel is gewoon ronduit fijn en prachtig. Conny blijft voor mij de Kampioensgordel dragen en heeft me met deze knarsende verhalen weer alle hoeken van de ring laten zien. Chapeau!

Conclusie:

Vijf stralende sterren voor Kiezels – knarsende verhalen.

Karin Meinen - Samenlezenisleuker

Meer recensies van Karin Meinen