Ben en blijf fan van deze serie!

Karin Meinen 23 december 2020
Dank aan Uitgeverij Cargo voor het recensie-exemplaar.

Jaaaa na twee jaren wachten is daar dan Spiegelman. Ik las de hele serie en waar ik Lazarus heel anders vond dan voorgaande delen, vind ik deze nieuwe beukerd weer beduidend anders dan Lazarus.

De schrijfstijl is alvast weer geweldig. Mijn voorkeur ligt bij in de verleden tijd lezen maar het maakt niet uit welke vorm Kepler hanteert, tegenwoordige tijd it is zonder dat je het doorhebt en ik zat direct midden in de film. Er wordt niet zo heel veel teruggegrepen en ik moet dan echt even in mijn geheugen graven. Spiegelman sluit in die zin niet lekker aan bij het einde van Lazarus en daar ligt voor mij wel een stukje teleurstelling. Er zit daarnaast ook weinig tot geen ontwikkeling in de personages dit keer, en dat mis ik. Tot zover de lichte teleurstelling.

Kepler bouwt het geheel zorgvuldig op. Nieuwe personages doen hun intrede, maken dit verhaal en met elementen als ontvoering, psychische aandoeningen en martelingen krijg je het thrillergevoel doorspekt met gruwel al snel te pakken. De verhouding Joona met de vaste personages blijft dus achter of is nauwelijks aanwezig maar mennnn hij weet het verhaal wel weer te dragen hoor. Linna staat altijd garant voor vette actie en het is en blijft je held.

Het verhaal an sich is groots. Is zwaar qua onderbuikgevoel want het verhaal dat achter de ontvoerde Jenny vandaan komt kan het daglicht gewoon niet verdragen. Dat enorme element wordt echt meer dan goed neergezet en uitgewerkt met een totaal aan plot die klinkt als een klok. Het gebeurt, het bestaat en dit is in deze geweldig goed doordacht en verzonnen. Wordt het allemaal helemaal geloofwaardig neergezet? Nou nee, gelukkig niet zeg ik in dit geval, daarvoor lees ik dit genre juist ook zo graag. Personages die dan net even dat extra zijn, erover zijn, ik hou er zo van. Al zag ik de ontknoping al een beetje aankomen, het maakt de oplossing niet minder spectaculair! Het einde is geen vette cliffhanger, ook wel eens lekker maar laat je zeker weer verheugen op het volgende deel.

Conclusie:

Al was ik liever in de stijl en lijn van Lazarus gebleven, ook Spiegelman is gewoon weer een hele goede thriller!

Schrijfstijl: 4.5

Plot: 4.5

Spanning: 3.5

Psychologie: 4

Leesplezier: 4

Originaliteit: 4

Vier sterren voor Spiegelman.

Karin Meinen - Samenlezenisleuker

Meer recensies van Karin Meinen