Al het blauw van de hemel

Ik mocht van Standaard Uitgeverij, het uit het Frans vertaalde verhaal, Al het blauw van de hemel van Mélissa Da Costa lezen en wat heb ik hiervan genoten. Dit bijzondere verhaal heb ik met een lach en een traan (veel tranen) gelezen. Hieronder lezen jullie mijn recensie over dit verhaal.

Dank aan Standaard Uitgeverij voor het recensie-exemplaar.

Al het blauw van de hemel - Mélissa Da Costa

Een stukje over de auteur,
Mélissa Da Costa (1990) publiceerde haar eerste roman Tout le bleu du ciel in 2019 in eigen beheer. Nadat het boek door Albin Michel werd opgepikt, werd het een megabestseller. Inmiddels heeft ze zes boeken gepubliceerd en meer dan 2 miljoen Franse lezersharten veroverd. In 2023 was ze de best verkochte auteur in Frankrijk.

Het verhaal,
Nadat bij Emile jong-alzheimer werd vastgesteld, besluit hij het ziekenhuis en het medeleven van zijn familie en vrienden te ontvluchten. Stiekem koopt hij een camper en plaatst een advertentie voor een reisgezel. Hij ontvangt een antwoord van Joanne, een mysterieuze jonge vrouw. Het is de start van een adembenemend mooie roadtrip.

Ze beleven mooie avonturen en ontmoeten zeer bijzondere mensen waar ze korte tijd verblijven en daarna weer doorreizen. Meestal in de avond pakt hij zijn zwarte boekje erbij.

‘Een ode aan het leven en aan de vriendschap, door de ogen van twee mensen die door het lot worden samengebracht voor een laatste onvergetelijk avontuur.'

‘Je voelt geluk, teleurstelling, verdriet - maar vooral liefde: voor anderen, voor de natuur, voor het leven.’

Mijn ervaringen,
Dit boek met maar liefst 640 bladzijden lees je niet in een paar dagen uit, maar ieder moment wanneer ik kon lezen las ik verder en beleefde de prachtigste avonturen samen met Emile en Joanne. Dit bijzondere verhaal trekt je in hun leven, hoe ze deze per dag beleven en reist met ze mee naar de mooiste plekken waar ze terechtkomen.

Meerdere momenten moest ik even op adem komen, even slikken en mijn tranen drogen, zoveel gevoelens kwamen er naar boven. Verdriet, pijn, onmacht, liefde, verlies, rouw, herkenning, wat een emoties heb ik beleefd tijdens dit verhaal. Het waren niet alleen de momenten die gaan over Emile zijn ziekte maar ook over Joanne haar verleden. Haar verdriet, haar rouw, haar leven.

Ik heb genoten van de citaten en de rust die de sterke Joanne wist over te brengen en deze deelde met Emile. Hij vond zo een manier om het leven echt te voelen, wat voor mij kippenvelmomenten waren.

Het is de auteur gelukt mij mee te nemen tijdens deze zeer bijzondere emotionele laatste reis van Emile samen met Joanne.

Het zware onderwerp van dit verhaal is jong alzheimer en Mélissa Da Costa heeft dit verhaal niet te zwaar maar juist op een luchtige manier te schrijven. Geweldig gedaan!

Sommige boeken blijven mij bij en bij Al het blauw van de hemel is dit zeker het geval. Een prachtig geschreven roman met twee zeer speciale mensen die ik in mijn hart heb gesloten.

Meer recensies van Karin van der Lee