De dochter van de kaartenmaker

Karin van der Lee 01 februari 2024
Toen ik het boek in handen kreeg, was ik al betoverd door de cover. Een vrouw kijkend naar een schip op zee. Een prachtig plaatje en ik had zin om erachter te komen welk verhaal achter dit plaatje schuilt.

De start van het verhaal begint niet met een prachtig plaatje maar met een dramatische gebeurtenis in 1569 te Amsterdam. Freida die zich zo klein mogelijk maakte en haar adem inhield. Daar zat ze in de muffe kast te wachten tot wat er zou gebeuren…
Ik voelde de angst van Freida en leefde met haar mee. Zo hartverscheurend en dit zal ze haar leven met zich meedragen.

De korte hoofdstukken wisselen zich af tot het verleden met Freida en het heden met Robyn. De spanning loopt op, toch had ik in het begin kort moeite om bij het verhaal van vroeger en het heden te blijven. Dat loste zich even later weer op en ik werd zeer nieuwsgierig naar het verhaal van Freida en Robyn.

Freida’s verhaal draait om haar leven en werk als kaartenmaker. Terwijl Freida voortdurend voor haar leven vreest, wordt ze uitgenodigd om een taak voor koningin Elizabeth uit te voeren.
Robyn haar vader is een kaart tegengekomen in zijn kaartenwinkel waarvan hij denkt dat Robyn deze graag zal onderzoeken. Ze gaat uitzoeken wat het mysterie achter deze kaart is. Deze afleiding komt voor haar precies op het juiste moment, omdat ze een zeer moeilijke en emotionele beslissing te nemen heeft.

Dit verhaal heeft Marchant vlot en is met zeer grote nauwkeurigheid tot in detail weten te beschrijven.
Als je van de historische roman houdt, dan is dit aangrijpende verhaal vol spanning en mysterie een aanrader om te gaan lezen.

Meer recensies van Karin van der Lee