Mooie combinatie van historie en fantasy!

Karin van Veldhoven 31 december 2023 Auteur
Ik heb genoten van dit verhaal. Een combinatie van historie en fantasy!

Voordat je begint met het verhaal raad ik je aan eerst de Appendix 1 te lezen. Rob legt hier perfect uit wat de orde van torenaars is. Met deze kennis in het achterhoofd begin je aan het verhaal over de strijd die het geslacht van Ghenderen voert met de Ramaika.

Het verhaal start met Siep. Een jongen van 12 jaar woont samen met zijn broer Mees. Hun vader is spoorloos verdwenen. In Sieps leven gebeuren vreemde dingen: een mannetje dat in de grond verdwijnt en een rare buurvrouw. Siep vindt een oud boek en we gaan mee op reis.

De Ramaika is een rechtvaardigheidsvkloek die is uitgesproken over Jaakob van Ghenderen. De kersverse leenheer wil zijn burcht bouwen op het grondgebied van een torenaar. De torenaar Ogenal geeft niet op en hij wordt levend verbrand. Tijdens die verbranding lukt het hem om de Ramaika uit te spreken. Jaakob en zijn makker De Vlerick (later heet hij Doornkop) merken meteen de gevolgen van de vloek. Niet alleen Jaakob, maar alle generaties daarna worstelen met de vloek.

De leenheer kan niet meer slapen!
Doornkop raakt verminkt en kan niet meer sterven.

Dit boek gaat over donkerte en licht. Kies je voor de kant van het donker of juist voor het licht? Kies je voor de zoete smaak van wraak? Of toch liever overgave en spijt?

De mannen Van Ghenderen zijn niet van het vredelievende soort. Macht, wraak en hebzucht drijft hen. Ze pronken met hun mooie burcht, hun overwinningen op het slagveld en hun vrouwen.
Je zou denken dat je na een aantal dagen niet kunnen slapen je tot inkeer komt. Niet deze stamoudsten. Hun wreedheid wordt erger naarmate ze steeds vermoeider worden. Hun zoektocht naar verlossing drijft hen tot gekte.

De Ramaika is een boek waar je de tijd voor moet nemen, omdat er zoveel gebeurt en de onderliggende boodschap van berouw is subtiel verwerkt. Rob heeft veel fantasy en verwerkt dit kundig in dit boek.

Ik ben benieuwd naar deel 2. Naar Siep en zijn rare buurvrouw. En wat doet Clem van Ghenderen? Blijft hij trouw aan zijn eigen waarde of laat hij zich verleiden tot het goud?

Meer recensies van Karin van Veldhoven