ontworteling, realistisch en spannend

Karin van Veldhoven 21 augustus 2023 Auteur
Ontworteling vertelt het verhaal van de inheemse volkeren die wonen in de jungle van het regenwoud. De Amezone.

Eén met de natuur, mens en dier. In harmonie en dicht bij hun eigen levenskracht en geloof in alle energie om hen heen. In al wat is. Vertrouwen in Moeder Aarde in datgene wat zij ons schenkt. Aan ons de taak en verantwoordelijkheid om met zorg haar te beschermen.

Het is Janine gelukt om de tragedie van de illegale houtkap via de ogen en oren van Lara aan de lezer te vertellen.

Lara pakt alles aan om de inheemse bevolking te helpen om hun leefgebied en dat van de dieren te beschermen.
Ontmoetingen met de inheemse stammen gaan niet altijd even vlotjes. Ze bekijken haar en zij schaamt zich voor de acties van de witte mensen in de jungle. Het zit haar meer dan dwars.

Verschil in levenswijze wordt met scherpe hand geschreven. Lara moet zien te overleven in de jungle. En dat lukt alleen indien zijzelf in balans is, en één is met de natuur, mensen en dieren om haar heen.

Om evenwicht te vinden in haar eigen innerlijke kern moet ze eerst geconfronteerd worden met haar angsten. Loskomen van de spanning en stress in haar lijf en geest.

Het is juist de jaguar die haar laat inzien wat haar gave is. Dat ze daar even over doet om die boodschap te begrijpen is logisch. Ze is en blijft een vrouw uit een "andere" wereld. Hallucinaties en koortsdromen achtervolgen haar.

Ze leert in te zien wie ze werkelijk is en kan - uiteindelijk - zichzelf en anderen in vrijheid ontmoeten. Het geeft haar de onmetelijke kracht om te vechten tegen de indringers.

Ontworteling is geschreven in een fijne en open schrijfstijl. Het leest vlot en de spanning wordt gaandeweg opgebouwd.

Ik heb Rauw (boek 1) en Beproevingen (boek 2) ook gelezen. Het stemt mij trots dat Lara een diepgaande persoonlijke ontwikkeling heeft doorgemaakt die verder reikt dan het nu.
Mocht je haar ontwikkeling op de voet willen volgen, raad ik je aan de boeken in volgorde te lezen.

Meer recensies van Karin van Veldhoven