Dodelijk dichtbij weet direct goed binnen te komen. Met een proloog die zowel spanning oproept als enorm nieuwsgierig maakt schiet Möstrom direct raak.
Zeker doordat het moment in tijd waarop de proloog zich afspeelt lange tijd onduidelijk blijft maar er wel een degelijke link is gemaakt blijkt deze proloog een goede bijdrage aan het verhaal.
Hoofdpersonage Nathalie is psychiater, maar behalve dat dit zich uit in een enkel uitstapje naar haar werk of het iets meer onderbouwt over zaken nadenken dan menig ander zou doen zie ik hier nog weinig van terug. Haar doorzettingsvermogen en scherpe analytische geest maken dat ik wel nieuwsgierig ben naar volgende delen, al mag haar bemoeizucht een tikje afgezwakt worden.

Het plot van Dodelijk dichtbij zit goed in elkaar maar toch weet Möstrom ook met regelmaat personen of dingetjes toe te voegen waarvan ook bij het dichtslaan nog niet geheel duidelijk is wat zij in het boek deden. Gezien dit onder andere de ex van Nathalie betreft mag aangenomen worden dat de privésituatie wel eens een rode lijn kan gaan worden in de serie naast haar werkzaamheden. Naast Nathalie waren onder andere Frank, rechercheur, en Adam, journalist en oudgeliefde van Nathalie, hoofdpersonages, die laatste in flashbacks naar wat er aan zijn dood voorafging. Möstrom weet de spanning op een goede manier op te bouwen waardoor je als lezer geboeid blijft. De kleine berichtjes van haar stalker zijn een intrigerende toevoeging en zorgen steeds weer voor een momentje dat de spanning stijgt.

Uiteindelijke waardering voor Dodelijk dichtbij is ***. Een thriller met een goed plot, intrigerende personages en een goede spanningsopbouw die in ieder geval een positieve belofte voor vervolgdelen biedt.

Meer recensies van Karina Hoekerswever - Hanegraaf