Een fantastisch geïllustreerd kijk- en zoekboek!!

Karina1984 11 april 2022
Het boek start met een in verval geraakt kasteel. Het kasteel lijkt eerder op een spookkasteel. De prins en de prinses zijn het beu! Ze willen graag een nieuw kasteel en gaan op ‘kastelenjacht’. Zo nemen ze onder andere een kijkje in een drakenfort, een waterkasteel, een muziekpaleis en zelfs een iglokasteel en een lekkernijenpaleis! Welk kasteel zouden ze verkiezen en als woning nemen?

Als lezer / kijker kan je in elk kasteel trouwens op zoek gaan naar de prins, de prinses en hun drie schatkisten! Maar tevens zijn er allerlei extra zoekopdrachten per kasteel, burcht of fort. Er staat telkens een kort tekstje om het nieuwe kasteel te ontdekken, aangevuld met enkele zoekopdrachten. Zo kan je op zoek gaan naar enkele dieren in het moeraskasteel. Of kan je mensen met tandpijn gaan zoeken in het lekkernijenpaleis. Zoek je liever de zeven sneeuwmannen in het iglokasteel?

Wat meteen opvalt aan dit grote zoekboek is de bijzondere vorm van het boek. Het boek is opgebouwd zoals een kasteel, met bovenaan kantelen. Deze speciale vorm van een boek zal door kinderen zeer enthousiast onthaald worden. Op de kaft zien we allerlei stukjes van kastelen die aan bod komen in het boek.

De gedetailleerde spreads zitten boordevol allerlei uitgewerkte elementen, goed voor uren kijkplezier. Michiel Van Thillo, zorgde voor de teksten en de illustraties. Hij maakte prachtige en kleurrijke grote pagina’s vol fantasierijke illustraties. We ontdekken diverse realistische personages, maar eveneens fantasiefiguren zoals zeemeerminnen, kobolden, spoken, sneeuwmannen en draken.
Van Thillo voegt allerlei grappige details toe aan zijn illustraties. Ga je op zoek naar het spook dat graffiti spuit op het kasteel? Of wat dacht je van het geweldig grote broodje waar drie kinderen tegelijkertijd aan kunnen eten? Of pinguïns die snowboarden?

Het boek heeft bovendien een verrassend einde…
De oplossingen van de zoekopdrachten kan je achteraan in het boek terugvinden.

Een bijzonder boek met verschillende functies. Je kan het als kijkboek gebruiken maar eveneens als zoekboek. Je kan de zoekopdrachten gebruiken in het boek, maar je kan uiteraard nog extra zoekopdrachten geven. Zoek eens de aap die een vis opeet of zoek het kindje met het gigantische ijsje…Leuk om als ouder samen met je kind te doen, maar eveneens leuk om kinderen aan elkaar opdrachten te geven.

Dit boek kan je eveneens goed gebruiken om aan taalbegrip te werken en woordenschatuitbreiding. Je kan bv. zinnen laten maken (mondeling of schriftelijk, afhankelijk van de leeftijd van het kind) en deze dan door een ander kind laten zoeken op de illustratie. Je kan tevens een woordweb maken per spread, welke nieuwe woordenschat komt aan bod. Zijn er woorden die je nog niet kent? (niet iedereen zal bv. weten wat een kobold is, maar door de illustraties kan je dit wel laten beschrijven en zo tot de juiste omschrijving komen met kinderen).
Uiteraard past dit prachtige boek perfect bij een thema over prinsen, prinsessen, kastelen,... Waaruit bestaat een kasteel? Wat is het verschil met een burcht, fort…

Een fantastisch geïllustreerd kijk- en zoekboek, geschikt voor alle leeftijden. Ik ga er zeker mee aan de slag in mijn klaspraktijk!

Meer recensies van Karina1984