Schrikkeldag

Karine De Gendt 10 maart 2024
Schrikkeldag van Inge Spaan is ingedeeld bij de psychologische thrillers.

Het verhaal draait om Aafke, een buitenstaander in het dorpje Warchem. Ieder schrikkeljaar komt er in Warchem een bewoner om het leven, steeds onder verdachte omstandigheden. Aafke wordt meegetrokken in de verhalen uit het verleden door haar vriend Stef, die al langer in Warchem woont. Als Aafke anonieme telefoontjes ontvangt, begint ze te vrezen dat ze het volgende slachtoffer zou kunnen zijn.

De afwisseling tussen hoofdstukken vanuit Aafke in het heden en Stef in het verleden geeft het verhaal een afwisselende dynamiek. Je leert niet alleen de huidige situatie kennen, maar begrijpt ook waarom Stef bepaalde keuzes maakt.

Beide personages zijn goed uitgewerkt maar toch ontbrak het me aan gedetailleerde omschrijvingen en kwam het boek met soms over als een eenvoudige kindertekening. De omgeving van Warchem komt niet helemaal tot leven door de wel heel summiere en eenvoudige beschrijvingen.

Inge Spaan weet net niet de spanning op te bouwen en af en toe kwam het verhaal me langdradig over. Van een psychologische thriller verwacht je een spannend verhaal waarin de psychologie van de personages centraal staat, dit eerste klopt, en vaak met onverwachte wendingen, van deze laatste waren er te weinig om je als lezer in de ban van het verhaal te houden.

Schrikkeldag heeft de elementen van een goede psychologische thriller alleen slaagt de auteur er niet helemaal in deze elementen samen te brengen tot een pageturner. Een aanrader voor iemand die een boek zoekt met een spannend verhaal, dat vlot leest zonder veel details te krijgen in de omschrijving van de omgeving, kenmerken van de personages,…

⭐️⭐️⭐️

Meer recensies van Karine De Gendt