Tweede keer gelezen en het blijft boeiend

Kate 11 maart 2024
Ik was vergeten dat ik dit boek al eens gelezen had, een paar jaar geleden, in het Engels. Geeft niet, ik was al weer kwijt hoe deze thriller eindigde. Wat ik niet had verwacht: ik genoot de tweede keer net zo veel van deze spannende detective als de eerste keer.

Dit is het vierde deel uit een serie van acht. Deze serie is inmiddels verfilmd en op televisie te zien geweest. De meeste verhalen uit deze serie spelen zich af op de ruige Shetland eilanden. In dit deel arriveren politie inspecteur Jimmy Perez en zijn verloofde Fran per vliegtuig op Fair Isle.

Jimmy en Fran bezoeken zijn ouders die een boerderij hebben op het eiland, dat nog geïsoleerder en ruiger is dan de Shetland eilanden en waar tradities het leven sterker beïnvloeden. Binnenkort gaan Jimmy en Fran trouwen en dat zal traditiegetrouw op het eiland worden gevierd. De moeder van Jimmy heeft al van alles geregeld - zonder overleg - en er zijn wat fricties tussen Jimmy en zijn ouders die een heel andere toekomst voor hem hadden gepland.

De vlucht is de laatste, voor er een storm over het eiland zal razen. Boten varen al niet meer uit. Gasten die verblijven in de bijgebouwen van een inmiddels geautomatiseerde vuurtoren, kunnen al niet meer weg. De bijgebouwen zijn een aantal jaren geleden verbouwd tot vogelobservatie post en worden geleid door een ambitieuze vrouw die ook bekend is als biologe met haar eigen televisieprogramma. Als er al lichte wrijving lijkt te bestaan tussen zijn ouders, Jimmy en Fran, geldt dat helemaal voor de groep gasten (vogelaars) en staf die in de vogelobservatiepost verblijven.

Terwijl de storm in kracht toeneemt en mensen zal dwingen de komende dagen binnen te blijven, bereikt de spanning in de gebouwen rond de vuurtoren een hoogtepunt. Tijdens het traditionele feest ter ere van Jimmy en Frans verloving, dat gehouden wordt in een van de verblijven bij de vuurtoren, is iedereen getuige van een nare ruzie tussen de stiefdochter en het hoofd van de vogelobservatie post. Eerder, was deze laatste al boos, omdat er iemand blijkbaar in haar onderzoeksruimte was geweest.

Een paar uur na het feest, terwijl de storm een hoogtepunt bereikt en er geen hulp vanuit Shetland kan worden ingevlogen, moet Jimmy een moord oplossen. De kok en cateraar van de observatiepost besluit zelf onderzoek te doen, terwijl Fran ook probeert Jimmy te helpen. Een ding is duidelijk: op het geïsoleerde Fair Isle loopt een moordenaar rond die moet worden gevonden, voor er weer boten of vliegtuigen het eiland kunnen bereiken.

Ann Cleeves won een prijs met het eerste deel uit de Shetland thriller-serie, maar waarschijnlijk heeft ze meer autobiografische ervaringen in dit deel verwerkt. Net als de kok en cateraar van het vogelstudie-centrum, heeft ze zelf tijdelijk gewerkt als kok en cateraar bij het vogel-bservatorium van Fair Isle, Ze kent en beschrijft de omgeving, de obsessies van vogelaars, het weer, de bevolking en alle spanningen die kunnen ontstaan binnen een groep uitstekend. De oplossing komt uiteindelijk onverwachts en 'dreunt ' nog even na - bij de fictieve personages en lezer.

Dat zal de fans van Ann Cleeves niet verbazen. Zij is auteur van meer series, waaronder de thrillers - ook verfilmd voor televisie - rond de sympathieke politie inspecteur Vera Stanhope. Een serie die net als de acht boeken rond Jimmy Perez, door mij warm aanbevolen wordt.

Meer recensies van Kate