Lezersrecensie

Waar heb ik dat eerder gelezen

Kate 10 april 2023
Ik had hoge verwachtingen van dit boek, maar tja... Heb je hoge verwachtingen dan word je soms teleurgesteld. En dat was dus dit keer het geval, ondanks een redelijke 'review' in de Guardian.

De hele tijd dat ik dit boek las en 'meereisde' door de tijd en van plaats naar plaats, konden alle verschillende personages en handelingen mij niet echt boeien. Voor de duidelijkheid: het is een complex boek. Je krijgt meerdere verhalen voorgeschoteld. Er is een groep personages en handelingen in een verhaal van net voor, tijdens en vlak vlak na de Tweede Wereldoorlog. Een aantal van deze personages speelt ook een rol in een verhaal dat rond 1960 speelt. De hele zwik wordt ook nog eens verteld door een personage dat rond 2000 terugkijkt op het hele gedoe en vertelt 'wat er werkelijk' gebeurde.

Zoals vaker in dit soort thrillers, zijn de hoofdrolspelers 'vlak' of 'plat'. Niet elke slechterik blijkt een slechterik (of omgekeerd). Veel personages hebben als drijfveer haat en wraak. Uiteraard nemen de 'helden' het op tegen de 'slechte wereld' en vallen er de nodige doden.

Wat mij ernstig irriteerde, was het idee de hele tijd stukken te lezen die mij vaag bekend voorkwamen van boeken die ik eerder had gelezen. Denk daarbij aan dagboeken, biografieën en romans. Er was net niet de vinger op te leggen in de trant van "oh, deze passage komt uit dat en dat boek", maar veel scheelde het niet.

Ik dacht bijvoorbeeld aan dagboeken van Joodse en andere meisjes in Duitsland, Polen en andere Oost-Europese landen die hun ervaringen tijdens de Tweede Wereldoorlog beschrijven. Hun ervaringen, hun verzetsdaden lijken heel ernstig op ervaringen en daden die in dit boek worden beschreven. Qua plots en personages vond ik het allemaal lijken op stukken beter geschreven thrillers als die van Le Carré en andere meesters van dit genre. En heel veel scenes en beschrijvingen deden mij vooral aan Romain Gary's "Éducation européenne"(1945) denken.

Plagiaat is het niet te noemen, maar ik hield er een beetje nare smaak aan over. Ik lees toch liever ietwat originelere, spannender, boeiender thrillers - en die zijn er. Dit wil niet zeggen dat je het boek niet moet lezen. Wellicht dat het voor jou je droomboek is.

Meer recensies van Kate

Gesponsord