Lezersrecensie
Rommelige verhaallijn
Een vooraanstaand kunsthandelaar die de inmiddels beroemde TEFAF Maastricht hielp organiseren wordt bestolen ... Of is er iets anders aan de hand? Dit boek onthult wat minder frisse kanten van de kunsthandel en is gebaseerd op ware gebeurtenissen.
Het is een uitstekend staaltje onderzoeksjournalistiek, maar helaas ... De belangrijkste feiten en onthullingen worden aan het begin gedaan. Vervolgens wordt op weinig boeiende wijze het verhaal dunnetjes opnieuw verteld met af en toe doublures.
Stuitend is echt het verhaal ergens op 2/3 van het boek, rond de anonieme tulpenschilder. Eigenlijk een terzijde, maar interessant genoeg: een handige aanpak zorgt er voor, dat aquarellen die verkeerd zijn toegeschreven nog steeds als warme broodjes tegen exhorbitante prijzen worden geveild. Schande dat dit niet gecorrigeerd wordt!
Dit verhaal leverde waarschijnlijk de tulp op de kaft op; maar heeft weinig te maken met het hoofdthema: een kunstroof in Maastricht. Waarom werd deze roof gepleegd? Dat wordt niet helemaal duidelijk, maar heeft naar alle waarschijnlijkheid met geldgebrek te maken.
Interessant boek voor mensen met belangstelling voor kunst, musea, kunst en antiek veilingen. Het had veel spannender kunnen zijn, want wie bedenkt zoiets? Een mysterieuze inbraak, privé detectives, handel in gestolen waar, chantage pogingen, diverse verdachten, brandkast krakers, agenten en anderen die niet helemaal zuiver zijn ... dat zijn toch ongelooflijke ingrediënten voor een spannend boek?
Het is een uitstekend staaltje onderzoeksjournalistiek, maar helaas ... De belangrijkste feiten en onthullingen worden aan het begin gedaan. Vervolgens wordt op weinig boeiende wijze het verhaal dunnetjes opnieuw verteld met af en toe doublures.
Stuitend is echt het verhaal ergens op 2/3 van het boek, rond de anonieme tulpenschilder. Eigenlijk een terzijde, maar interessant genoeg: een handige aanpak zorgt er voor, dat aquarellen die verkeerd zijn toegeschreven nog steeds als warme broodjes tegen exhorbitante prijzen worden geveild. Schande dat dit niet gecorrigeerd wordt!
Dit verhaal leverde waarschijnlijk de tulp op de kaft op; maar heeft weinig te maken met het hoofdthema: een kunstroof in Maastricht. Waarom werd deze roof gepleegd? Dat wordt niet helemaal duidelijk, maar heeft naar alle waarschijnlijkheid met geldgebrek te maken.
Interessant boek voor mensen met belangstelling voor kunst, musea, kunst en antiek veilingen. Het had veel spannender kunnen zijn, want wie bedenkt zoiets? Een mysterieuze inbraak, privé detectives, handel in gestolen waar, chantage pogingen, diverse verdachten, brandkast krakers, agenten en anderen die niet helemaal zuiver zijn ... dat zijn toch ongelooflijke ingrediënten voor een spannend boek?
1
Reageer op deze recensie