De meesten ontsprongen de dans

Kate 02 september 2020
Pittig boek in de trant van "Barbarians at the Gate", "Too Big to Fail" en andere non-fictie boeken over financiële en bankschandalen. Trek er even voor uit, als je meer wilt weten over Libor en het Libor schandaal. De Rabo Bank was een van de vele betrokken banken, maar kwam er (te) goed vanaf.

Dit boek leest niet makkelijk weg, maar is de moeite waard. Na afloop zal je erkennen: die managers en zogenaamde top bankiers hebben weinig geleerd. Erger: de toezichthouders hadden geen enkel inzicht of flauw benul - en na zo veel boeken en artikelen over schandalen zal er weinig verbeterd zijn.

Dat het ene schandaal het andere volgt, heeft overduidelijk te maken met de bedrijfscultuur binnen bepaalde banken. Ook bij het Libor schandaal draait alles om winst en bonussen en gaat het van kwaad tot erger. De slachtoffers worden beschouwd als sukkels, er zijn geen vrienden en de consequenties voor gewone mensen doen er niet toe. Ja, de betrokkenen krijgen schokkend hoge bonussen, maar de banken verdienden dankzij een handje vol mensen miljoenen - en keken de andere kant op.

Als je denkt: ver van mijn bed show en achter de rug? "De Libor is de belangrijkste benchmark in de wereld voor kortetermijnrentes. Op de financiële markten wordt de Libor gebruikt als basisrente bij onder meer futures, opties en swaps, terwijl banken deze gebruiken bij het bepalen van de rentes op leningen, spaarrekeningen en hypotheken." Ja, Libor wordt afgeschaft omdat het te makkelijk is te manipuleren maar het schandaal kwam rond 2012 aan het licht, speelde zo rond 2008 en waar zitten we nu?

Hoe makkelijk Libor te manipuleren was (is), wordt duidelijk in dit boek. Het vertelt het verhaal van een licht autistische wiskundige. Toen hij ging werken als handelaar in de bankensector, wist hij de Libor samen met een netwerk van anderen te kontroleren en manipuleren.

Uiteindelijk werden toezichthouders wakker en begon het getouwtrek en doorschuiven van de schuld. Uiteindelijk is het schokkend te lezen dat er slechts 1 persoon als schuldige jaren de bak in draait, terwijl alle anderen er erg goed vanaf komen. En de banken die bij het schandaal betrokken waren? Als ze de zaak niet afkochten, zorgden ze ervoor dat ze meewerkten met justitie en toezichthouders om de boete zo laag mogelijk te houden; of helemaal niet te worden veroordeeld.

Meer recensies van Kate