Over misbruik en empowerment

Kate 15 januari 2020
Geen lang verhaal, maar volgens vele reviewers super boeiend. Blijkbaar vooral, omdat de schrijfster met eerdere boeken hoog scoorde. Helaas vond ik het onderwerp wel interessant, belangrijk. Helemaal in de context van wat religie allemaal niet doet met vrouwen, in de verkeerde handen (en daar zijn er helaas heel veel van).

Maar ik denk, dat ik meer een lezer ben die meer heeft aan boeken als "Zij zei' of 'Catch & Kill' - of doodgewoon te veel non-fictie heb gelezen over misbruik, mishandeling etc. etc.

De schrijfster heeft een echt geval van misbruik als onderwerp genomen. Dit vertelt ze lezers ook vóór ze haar korte roman start. Zoals ze beschrijft: hier gaat het niet om het misbruik en wat het allemaal tot gevolg heeft, maar om hoe de groep slachtoffers uiteindelijk besluit te handelen.

Alle opties die deze groep zeer verschillende vrouwen bedenken, worden besproken. Omdat de slachtoffers analfabeet zijn, is er één man die aanwezig is en notuleert. De hoofdstukken van dit verhaal wisselen tussen de 'genotuleerde' discussies en hoe deze notulist de bijeenkomsten en interacties ervaart.

De beschreven discussies vond ik echt oeverloos, drijfzand, tenen krommend. Misschien dat de schrijfster dit expres heeft gedaan, omdat het heet dat veel vrouwen niet in staat zouden zijn kort, krachtig, scherp te discussiëren en knopen snel door te hakken. Of ze wilde zo veel mogelijk verschillende slachtoffer reacties en mogelijkheden beschrijven.

Het boek eindigt helemaal achterin met een opmerking van de auteur, dat ze solidair is met alle vrouwen - misbruikt of niet - die lijden onder het patriarchaat.

Dit is een verhaal over empowerment - volgens de blurb op de achterkant. Smaken verschillen en mijn voorkeur ligt niet bij dit soort fictie. Maar dit is zo uitgelezen, dus is mijn advies: give it a try. Misschien dat deze roman hoog scoort bij jou.

Meer recensies van Kate