Meeslepend boek met een matig einde

Kelly Meijers 07 januari 2020
Het boek vind ik er al interessant uit zien. Eigenlijk heel simpel, groen met wat insecten erop getekend. Op de achterkant staat een briefje: ‘Mijn broer is te ver gegaan. Hij maakt alles kapot. Dit is wat ik ga doen: ik ga het geheim vertellen. Aan jou.’
Dit stukje zorgde er voor om snel in het boek te beginnen!

Het boek is geschreven uit het oogpunt van Hidde. Hidde is in oorlog met zijn broer en in dit boek verteld hij wat er allemaal tijdens deze oorlog gebeurd. Het is een heftige ruzie, maar de werkelijke toedracht wordt niet snel bekend. Hidde wordt op school Spinder genoemd, hij heeft een keer een insect gekruist om de aandacht van een meisje te krijgen. De kruising was niet helemaal gelukt en nu noemt de hele school hem Spinder. Tot zijn eigen ergernis.

De karakters worden goed uitgediept, Hidde wordt duidelijk beschreven en ook zijn broer, Jeppe, wordt tot leven gebracht. Simon van der Geest schrijft heel prettig. Er zit tempo in en je wilt bij elke nieuwe bladzijde graag weten wat het geheim tussen de twee broers is. Pas aan het einde van het boek kom je er achter wat het geheim is.

Dat vind ik ook wel een beetje jammer aan het boek. Doordat je er pas zo laat achter komt voelde het boek voor mij onaf. Ik heb nog veel vragen. Hoe loopt het verder met de broers af? Hoe gaat het met de moeder van de jongens? Aan de ene kant is dat voor mij ook wel een bewijs dat ik het een goed boek vond, maar ik vind het echt vreselijk als ik een boek uit heb en het voelt onaf.. Zeer frustrerend en erg jammer.

Het boek is zeker een aanrader, ook om voor te lezen. Het is geschreven voor kinderen van 9-10 jaar. Doordat je vanaf begin af aan zo wordt meegenomen in het verhaal en dat de schrijfstijl erg prettig is, zal het boek in no time uit zijn!

Aantal sterren: 3 van de 5 sterren. Omdat het einde zo frustrerend is en het niet af voelt geef ik 3 sterren.

Meer recensies van Kelly Meijers