Bovennatuurlijke cosy crime!

Kimberley Narcis 22 september 2023
Na wekenlang bovenaan in de Sunday Times – bestsellerlijst gestaan te hebben met haar debuut de ‘De hoofdrol’.
Keert Janice Hallett terug met opnieuw een puzzelthriller, waarbij de vergelijking naar een moderne Agatha Christie gemaakt wordt. Persoonlijk raakte ik hierdoor erg geïnteresseerd in het boek, een moderne Agatha Christie? Wie wil dat nou niet!

In deze cosy crime neemt Janice Hallett je mee in de wereld van een true crime auteur en journalist, Amanda Bailey. Vanuit het oogpunt van Amanda Bailey wordt de lezer meegezogen in de wereld van onderzoek doen en lijntjes uitzetten om verder te komen.
Amanda Bailey is op zoek naar Holly en haar baby die achttien jaar geleden verdwenen zijn. Holly is de sleutel naar de antwoorden die Amanda nodig heeft om het mysterie van de Alperton Angels op te lossen, dit gaat niet zomaar zonder slag en stoot. Tegen haar wil in moet Amanda samen werken met een ex-collega journalist, Olivier Menzis. Op het moment dat je als lezer denkt te begrijpen waar het verhaal heen gaat, heb je het al gauw weer mis!

De zaak van leven of dood, is geen standaard cosy crime! Een totaal andere schrijfstijl, het lezen van een verhaal in de vorm van mailtjes, whatsappjes en getranscribeerde gesprekken. Ondanks dat dit in het begin erg wennen was voor mij, pakte de schrijfstijl mij direct.
Deze schrijfstijl maakt het leuk en interessant om door te lezen, echter is dit niet voor iedereen weggelegd.
Ik vond het lastig om het boek weg te leggen, omdat ik graag wilde weten hoe de vork in de steel zat. Ik wilde graag doorlezen, maar had wel moeite om soms alle eindjes aan elkaar te breien. Zelf had ik geen moeite met de mailtjes, whatsappjes en getranscribeerde gesprekken, maar vooral met het feit dat Amanda ook een boek en scenario las. Zowel de scenario’s als hoofstukken van het boek dat Amanda leest, lezen wij als lezer ook. Hier moest ik echt een aantal keer schakelen om te begrijpen wat ik nou precies aan het lezen was, op het moment dat de puzzel gelegd is dan begrijp je als lezer waarom juist deze stukken zo belangrijk waren!

‘’Wat je zojuist gelezen hebt, is onderzoeksmateriaal voor een boek. Als je dit gelezen hebt sta je voor een keuze. Doorgaan of alles simpelweg in de enveloppen en mappen terugstoppen en de boel de boel laten.

De keuze is aan jou…. ‘’

Meer recensies van Kimberley Narcis