Sterke unieke en bijzondere personages in een goede setting!

KimCoenen85 07 juli 2023
Bij de vraag van Terence of dat ik het boek wilde proeflezen, hoefde ik niet lang na te denken. Ik vind het onwijs leuk om nieuw schrijftalent te ontdekken en vooral een boek of verhaal al te lezen, voordat het uitkomt. De prachtige cover die al wel bekend is gemaakt, maakt me enorm nieuwsgierig naar het verhaal. Een donker en duister bos met een schim van een persoon en een magisch verschijnsel. De typografie en titel zijn hier perfect op afgestemd. De flaptekst is ook veelbelovend.

Jezelf herontdekken, dat is de bedoeling van de zes vreemden die besluiten naar Tarifa, Cádiz te reizen en hun intrek te nemen in vier ecolodges op hoge palen op een idyllische plek midden in de natuur. Iedereen ervaart de tocht op eigen wijze. Maar wanneer alle zes de deelnemers er alleen op uit worden gestuurd de natuur in en er één iemand niet terugkeert, slaat de stemming om. De reis wordt plots een pijnlijke confrontatie met zichzelf en de ander. De tocht waarbij iedereen keek naar een goede en verlichte afloop, eindigt in een meeslepend psychologisch drama.

Lisa van Coillie heeft een hele vlotte, levendige en beeldende schrijfstijl. Ze weet de zes verschillende personages op geheel eigen, unieke wijze enorm goed neer te zetten en uit te diepen. Daarbij worden de verschillende hoofdstukken ook afgewisseld van perspectief van verschillende deelnemers, waardoor je het verhaal door de ogen van verschillende mensen ervaart en je al snel ontdekt dat ieder zijn geheimen draagt en op andere wijze met de gebeurtenissen om gaat. Wat ik bij de personages bijzonder sterk vind, is dat het personages zijn die ik eigenlijk nog niet in andere boeken ben tegengekomen, wat direct het verhaal enorm origineel maakt.

De verhaallijn kent een rustige opbouw, waarbij je de verschillende personages goed leert kennen. Toch weet Lisa van Coillie het verhaal op te zetten, dat je bij bepaalde dingen vraagtekens krijgt en ze een sfeer of gevoel bij je weet op te roepen van twijfel, verwarring... een unheimlich gevoel. Naarmate het verhaal vordert krijg je als lezer meer vragen, neemt de nieuwsgierigheid toe, maar weet Lisa van Coillie ook de spanning en het tempo van de verhaallijn te verhogen. Ze weet ook de onderliggende psychische spanning tussen de deelnemers onderling op sterke wijze zo neer te zetten, dat je dat als lezer ook ervaart. De spanning loopt naar het plot enorm sterk op en het plot is verrassend, schokkend en laat je ongetwijfeld verbazen, zeker als er een nog verrassende plot twist op volgt.

De waarheid is een leugen is een spannende, verrassende en mega originele roman/thriller die echt onder je huid weet te kruipen. Met name door de enorm originele en sterke personages is het een bijzonder en goed verhaal. De verhaallijn zit goed in elkaar en het plot en de plottwist weten je ongetwijfeld te verbazen. Deze roman/thriller is in het najaar verkrijgbaar en zeker een must-read!

Meer recensies van KimCoenen85