Lezersrecensie

Een pageturner die onder je huid kruipt

KimCoenen85 11 juni 2024
Alleen al de bijzondere cover het de pakkende flaptekst maken me nieuwsgierig naar deze nieuwe thriller die binnenkort bij Uitgeverij AmboAnthos verschijnt. Bij hun oproep voor vooruitlees recensenten twijfelde ik dan ook geen moment om me hiervoor aan te melden. En ik had geluk en mag al van deze thriller gaan genieten. Het is het eerste boek van Ilse Ruijters dat ik ga lezen, dus ik heb nog geen idee wat ik van haar schrijfstijl kan verwachten.

Roosmarijn Weijmer is een succesvol advocaat die psychiatrische patiënten bijstaat in rechtszaken. Cliënten voelen zich bij haar gezien en gehoord. Eindelijk komt er iemand op voor hun rechten. Dit geeft Roosmarijn een erg goed gevoel, tot het bij een van haar cliënten doorslaat in een ziekelijke belangstelling voor haar. Wanneer ze gaat tanken, stopt een jonge, bange vrouw haar een papiertje toe, waarop staat HELP ME. Roosmarijn twijfelt geen moment en wil deze vrouw helpen. Dit komt haar alleen duur te staan, want hierdoor wordt Roosmarijn een pion in een pathologisch en gekmakend spel. Helpt Roosmarijn nu het slachtoffer of de moordenaar?

Wat een onwijs spannende, intrigerende en goede thriller die helemaal onder je huid kruipt. Ilse Ruijters heeft een levendige en vlotte schrijfstijl en weet vooral op psychologisch vlak deze thriller tot een sterk, boeiend en mega goed verhaal te brengen. Ilse Ruijters weet direct vanaf het begin een unheimisch en beklemmend gevoel/sfeer op te roepen die gedurende het verhaal verder oploopt.

De personages zijn erg goed uitgewerkt en neergezet. Ilse Ruijters heeft ze zo weten neer te zetten en daarbij de verhaallijn zo weten uit te werken, dat het een psychologisch spelletje wordt. Welk personage vertelt nu de waarheid? Is Roosmarijn gek aan het worden? kloppen de bewijzen en wie spreekt wel en niet de waarheid?

Het verhaal zit erg goed in elkaar en heeft enorm verrassende wendingen en gebeurtenissen. Je wordt daarbij als lezer meerdere malen op het verkeerde been gezet. De manier hoe dat Roosmarijn met de beschuldigingen en omgaat en onderzoek blijft doen maken haar tot een doortastende, slimme en sterke vrouw. Ook de wending met de personages in de gevangenis zelf zijn een sterke toevoeging aan de spanning in de verhaallijn. Ik had een hoop verwacht, maar hoe uiteindelijk de vork in de steel zit was echt grandioos goed en verrassend.

Help me, een thriller die mijn hoge verwachtingen heeft overtroffen. Het is echt een pageturner die onder je huid kruipt. De personages zijn sterk en goed uitgewerkt en het psychologische spel weet enorme indruk op me te maken, daarbij weet Ilse Ruijters direct een unheimisch gevoel op te roepen die gedurende het verhaal toeneemt. Het verhaal zit ijzersterk in elkaar en de ontknoping zie je niet aankomen. Dikke aanrader!

Meer recensies van KimCoenen85

Gesponsord