Een actueel, pakkend en indrukwekkend verhaal

KimCoenen85 10 juni 2024
Na het lezen van Kater, het vorige boek van Margje in de Politie niet betreden serie, kijk ik enorm uit naar dit nieuwe en veelbelovende boek van Margje. Op sociale media heb ik ook al het een en ander langs zien komen en ik heb dan ook erg hoge en goede verwachtingen van het boek. Het boek heeft een drukke en volle cover, met veel verschillende telefoonschermen.

Lieve B,Een payback, dáár vragen ze om.XOXO
Op het Zonnebloemcollege is er een TikTik-account actief met de naam @GossipGirl_Zonnebloemcollege. Op dit account wordt er gelachen en geroddeld over alle leerlingen en docenten op deze school. Dan doet het account een oproep: degene die de meest spectaculaire Gossip in kan sturen, wint een groot geldbedrag. De filmpjes stromen binnen, want bijna iedereen op school lijkt dit te willen winnen. Laurie raakt betrokken bij het opnemen van een filmpje van haar klasgenoot Germaine. Laurie wil koste wat kost voorkomen dat het filmpje viraal gaat. Ze krijgt van het account de kans het filmpje af te kopen en hapt toe. Maar daardoor belandt Laurie in een ziek spel. Ze moet wel meedoen, want anders lopen haar vrienden en zijzelf groot gevaar.

Wat een onwijs goed, origineel en pakkend verhaal. Margje Woodrow weet me direct met haar levendige, vlotte en krachtige schrijfstijl mee dit geweldige boek in te trekken. Ze heeft zich hierbij ontzettend goed in de doelgroep verdiept en even waan ik me weer een middelbare scholier, waarbij je onder druk staat van wat anderen van je vinden en denken. Zeker in combinatie met het TikTok-account is het erg actueel hoe Margje Woodrow het onderwerp heeft aangepakt.

We volgen Laurie. Het personage is erg realistisch en met gevoel en emotie neergezet. Ook haar moeder, broer Luca, vriendinnen Jelke, Caro en de andere klasgenootjes passen erg goed en realistisch in het verhaal. Daarnaast volgen we ook het verhaal van het mysterieuze GossipGirl account dat begint met 'Lieve B.' en afsluit met XOXO. Tot aan het einde blijft het dan ook spannend wie er achter het account schuil gaat.

Het verhaal heeft een sterke, pakkende en actuele verhaallijn. Even waan je je terug op de middelbare school, waar je onderhevig bent aan de druk van je klasgenootjes, de roddels, de docenten en de andere tienerproblemen. Dat Margje daarbij ook wat laat zien van de thuissituatie van Laurie maakt het een compleet en volledig verhaal. Margje Woodrow weet in deze verhaallijn op indrukwekkende wijze de impact van pesten te laten zien. Het is echt een verhaal, zeker met het plot, dat me schokte en dramatisch en aangrijpend was. Tot slot weet Margje Woodrow het boek mooi af te ronden.

Payback is de nieuwste jeugdthriller van Margje Woodrow. Het is een actueel, pakkend en indrukwekkend verhaal. De personages zijn realistisch en erg goed neergezet. Duik het leven van Laurie, een jonge middelbare schoolleerling in en ondervindt de druk van een TikTok-account die alle roddels en pesterijen op het Zonnebloemcollege aan de wereld toont. Een boek dat je pakt en niet meer loslaat voordat het uit is. Indrukwekkend!

Meer recensies van KimCoenen85