Waanzinnig spannend eerste deel van een nieuwe driedelige serie

'Onmogelijke wezens' is het eerste deel van een waanzinnig spannende nieuwe driedelige serie. Anders dan je gewend zou kunnen zijn van Katherine Rundell bevind je je tijdens het lezen van dit boek in een mythische, magische wereld én in onze huidige wereld. Eerdere boeken, zoals 'Goede dieven' en 'De ontdekkingsreiziger' zijn allemaal net even wat realistischer, zonder vreemde wezens. Dat is schakelen, maar als je eenmaal kennis hebt gemaakt met Mal en Christopher, de hoofdpersonen in dit boek, kun je het boek niet meer opzij leggen. De magisch mooie beschrijvingen, de krachtige taal, de briljante vertelstijl en de opbouw van de gebeurtenissen houden je in z'n greep.

Het verhaal start wisselend vanuit twee perspectieven, die van Mal en Christopher, die uiteindelijk samenkomen. Mal leeft in de Archipel, een geheime plek op onze wereld, en heeft een wel heel bijzondere jas. Christopher leeft in onze wereld en trekt overal en altijd dieren aan. Doordat Christopher de verleiding niet kan weerstaan een heuvel op te gaan achter het huis van zijn opa (terwijl zijn opa het nog zo verboden had), komt hij uiteindelijk terecht in een andere wereld als hij Mal ontmoet. Mal is namelijk in zijn wereld terecht gekomen en roept zijn hulp in omdat er een moordenaar achter haar aan zit. Niet geheel verrassend misschien dat deze twee verhaallijnen samenkomen, maar de opbouw hiernaartoe is zeer sterk. In korte hoofdstukken vol spanning en bizarre gebeurtenissen werk je toe naar het avontuur dat Christopher en Mal samen gaan beleven. Ze reizen samen door de Archipel en komen op de vreemdste en mooiste eilanden die zowel voor- als achterin het boek op de kaart terug te vinden zijn. Op die manier kun je de reis goed volgen.

Naarmate het verhaal vordert, worden de hoofdstukken langer en ontmoeten ze meer mensen. Zo ontmoeten ze al vrij snel de grote goedzak Nachtraaf en wat later de bijzondere vrouw Irian die reisgenoten worden voor het leven. Ook ontmoeten ze de meest vreemde of juist prachtige wezens die het goede willen doen of het kwade. Denk aan de wezens die in stokoude mythes voorkomen, zoals de centaur, de griffioen, de draak, de sfinx, de eenhoorn en de kraken. En bijzonder: elk personage en elk wezen van enig belang, levert een bijdrage aan het verloop van het verhaal én het uiteindelijke doel van de reis. Doordat Katherine Rundell deze wezens zo scherp en gedetailleerd beschrijft zonder uit te weiden, zie je ze direct voor je. Daarnaast helpt 'Het Bestiarium van de hoeder' voorin het boek, waarin een beschrijving en een illustratie van 21 magische dieren. Niet elk wezen komt (uitgebreid) aan bod in het verhaal, maar de prachtig geïllustreerde wezens door Tomislac Tomić en heldere korte beschrijvingen van de wezens geven een goed beeld van de bijzondere dieren die leven in de Archipel. Wat eerst een vlucht voor een moordenaar was mondt geleidelijk uit in het redden van de Archipel met een wel heel bijzondere rol voor Mal én Christopher. Je zou het gevoel kunnen hebben dat die uiteindelijke rol te veel voor de hand ligt, maar niks is minder waar.

Niet alleen de bijzondere gebeurtenissen en de karakterbeschrijvingen van de betrokken mensen zijn sterk. De kracht zit voornamelijk in de beschrijvingen en de taal die Katherine Rundell gebruikt. Die is haast magisch en maakt je medereiziger in dit boek. Daarnaast is de soms goed voelbare knipoog naar onze tijd van klimaatproblemen en andere wereldse problemen die Katherine Rundell in dit verhaal stopt, knap verwerkt.

Geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 10, maar eigenlijk voor iedereen vanaf een jaar of 10 een aan te raden boek. Vooral een aanrader voor kinderen die houden van magie, vreemde wezens en spannende avonturenverhalen.

Meer recensies van Kinderboekenrijk (Hanneke)