“Een stok achter de deur die je voldoende redenen en hulp biedt om te vechten voor jezelf en jouw toekomst.”

Linda 10 oktober 2020
Voor uitgeverij Ankh Hermes mocht ik dit boek recenseren. Dit heeft uiteraard geen invloed gehad op mijn mening over het boek.

De mooie, strakke omslag valt meteen op. Het trok mij direct aan en ik kon dan ook niet stoppen met lezen. Ik ben door eigen ervaringen met een narcist sowieso al fan van Mjon van Oers, en dit is dan ook weer een ontzettende aanrader die je absoluut moet lezen. Het boek is niet te dik en ligt fijn in de hand. De opmaak is mooi vormgegeven. De schrijfstijl is makkelijk te begrijpen.

Al meteen bij het lezen ervaar ik als ex-partner van een rasechte narcist een warm bad van herkenning. Je merkt direct dat Mjon hier ervaring mee heeft. Ook geeft Mjon duideijk aan wat het verschil is tussen een giftige relatie en een relatie met misbruik. Dit gaf mij de bevestiging die ik zocht. Die erkenning voelt heel fijn, want helaas stuit ik als ex-partner van een narcist maar al te vaak op onbegrip. Ik zou willen dat dit boek er al was geweest op het moment dat ik bij mijn ex weg ging. Er wordt exact het gevoel omschreven dat ik destijds had: Leeg en mijn eigen identiteit volledig verloren. Inmiddels ben ik al jaren uit contact met mijn ex-partner, en nog steeds heeft het boek mij veel geleerd.

Het boek biedt praktische tips om je verdriet te uiten, en stof tot nadenken. Een ieder die wel eens in een giftige relatie heeft gezeten zal zich regelmatig herkennen en leren kennen in de hoofdstukken. Ik ben tot inzichten gekomen die ik zelf eigenlijk nog niet voor mogelijk had gehouden. Dit boek loodst je als het ware door de meest donkere periode uit je leven. Het daadwerkelijk afscheid nemen en herstellen van je relatie met een giftig persoon.

Stop met excuses: als je echt om jezelf geeft dan gun je jezelf dit boek. Het houd je bezig, bied inzichten en afleiding, geeft praktische tips en is eigenlijk een hele mooie toevoeging om uit dat diepe dal te komen. Ik wil dit boek dan ook aan iedereen aanraden die met een giftige relatie te maken heeft gehad.

Meer recensies van Linda