Holistische kijk op de menstruatie met herkenbare innerlijke seizoenen.

Linda 22 oktober 2020
De rode kaft die steeds donkerder afloopt en het symbool in de vorm van een vulva laten niets te raden over: Dit kan niet anders als over de vrouwelijke menstruatie gaan. Ik gok dat het doel van dit boek vooral is om het taboe te doorbreken en de menstruatie niet langer als een negatieve bijkomstigheid van het algemene vrouw-zijn te zien. Dat is schrijvers Alexandra Pope en Sjanie Hugo Wurlitzer aardig gelukt.

De menstruatie is per slot van rekening ook niet iets waar we ons voor hoeven schamen. Het hoort er nou eenmaal bij, en met dit boek geven de auters je een holistische kijk op de menstruatie weer.

Het boek, dat overigens voorzien is van het meest perfecte lettertype voor dit onderwerp en qua ontwerp heel mooi, rustig en duidelijk oogt, kan heel goed fungeren als een leidraad voor vrouwen die zich wat bewuster willen zijn van hun menstruatie. Soms een tikkeltje te ver gezocht, maar zeker niet minder de moeite waard om te lezen.
Ik denk dat dit boek nog het meeste geschikt is voor vrouwen met leidinggevende functies en zelfstandige ondernemers. Het is goed om eens stil te staan bij het moment in de maand waarin wij vrouwen de meeste power hebben en hoe deze effectief in te zetten in je eigen leven.
Zo heb ik, geinspireerd door dit boek mijzelf mijn cyclus bewuster laten ervaren door niet langer gebruik te maken van pijnstillers en allerlei middeltjes die het gemakkelijker maken, maar vooral eens geluisterd naar mijn lichaam. Ik had ontzettend de behoefte om gewoon eens lekker aan mijzelf te denken. Daar waar ik normaliter iemand ben die zichzelf veel verplichtingen toe eigent, heb ik mijzelf een dag verplicht rust opgelegd. Inclusief alle pijntjes en behoeftes die de menstruatie met zich mee brengt, heb ik mijzelf met een dekentje op de bank geinstalleerd met een heerlijke feelgood-roman en een berg chocolade. Het was het waard, want ik ben die dag geheel tot rust gekomen en heb mij geen moment meer schuldig gevoeld. Natuurlijk is dit moeilijk met een normale baan waarin je je aan opgelegde werktijden dient te houden. Wel heb ik besloten, dat ondanks mijn werktijden die natuurlijk niet aangepast kunnen worden aan mijn menstruatie, mijzelf het voortaan wel gun om lekker een dagje tot mijzelf te komen. Werken omdat het moet, maar buiten dat enkel en alleen aan mijzelf te denken.

Dit boek heeft mijn kijk op de menstruatie in het algemeen zeker veranderd, de innerlijke seizoenen waren ontzettend herkenbaar en ik heb mij waar mogelijk weten aan te passen aan alle gemakken én ongemakken van mijn cyclus.

Indien je er voor open staat zou ik dit boek zeker aanraden. Al is het alleen maar om wat meer met jezelf in het reine te komen, en jezelf net dat beetje extra te gunnen waar je lichaam op dat moment zo naar verlangt.

Meer recensies van Linda