Vlak verhaal, maar prima vakantievoer

Laura19907 12 augustus 2020
In 1912, in Rotterdam, begint Abraham Tuschinski, een bioscoop. Het loopt niet allemaal soepeltjes in het begin.
Maar als hij zijn zwagers Herman en Hersch vraagt om zijn zakenpartners te zijn blijkt dit een goede zet.
Zijn bioscoop begint te lopen en hij durft zelfs nog een bioscoop te kopen, met de Eerste Wereldoorlog op de achtergrond. Maar dan wordt Abraham verliefd op Jet de vrouw van Hermann.

Naast thrillers ben ik gek op historische romans. Toen dit boek te koop was als Libelle Bookazine, heb ik hem meteen aangeschaft.
Het verhaal is erg beeldend, waardoor je eigenlijk als voor je ziet. Er goed gedaan. Vervolgens leest het boek ook prettig weg en word je eigenlijk meegenomen in de geschiedenis van deze bioscoopmagnaat en zijn familie. Erg leuk om hun relaties met elkaar te lezen.
Vervolgens speelt op de achtergrond beide wereldoorlogen, tevens iets wat mij interesseert.
Maar waarom dan toch geen 3 sterren.
Ten eerste omdat het verhaal toch wel vrij vlak blijft, ondanks de beeldende omschrijving. Waar het aan kan liggen is denk ik de enorme tijdsprongen die er gemaakt worden. Je bent van de ene hoofdstuk opeens anderhalf jaar tot 2 jaar verder in de tijd.
De baby's zijn opeens peuters. En deze peuters zijn in een paar bladzijden plot toe aan hun Bar Mitswa.
Ook vind ik een minpunt dat eigenlijk alles wat op de achterflap al een heel groot deel van het verhaal verklapt.
Misschien ook niet helemaal nodig geweest.
Maar het boek vind ik even heerlijk weglezen, als no nonsense boek.
Fijn even ontspannen en genieten van andersmans leven.
Prima boek voor een vakantie of voor lekker een avondje ( of wat) thuis.
3 sterren voor dit boek

Meer recensies van Laura19907