Niet voor tere zieltjes

De Heraklesmoorden - Alexander Olbrechts

Dit is het eerste deel uit de serie De Mythosmoorden.
Er zal telkens een ander Mythologisch verhaal centraal staan.

Ik was niet bekent met het verhaal van Herakles de held van de Griekse Mythologie.
Herakles moet 10 onmogelijke opdrachten uitvoeren het worden er uiteindelijk 12 omdat hij bij 2 opdrachten hulp kreeg en deze niet meetelden als geslaagd.

Korte inhoud: De moordenaar ondervind dat het leven niet eerlijk verloopt en laat zich inspireren door de werken van Herakles om wraak te nemen.

Eerste slachtoffer is een leeuw en zijn verzorger hij kerft het Romeinse cijfer I op zijn voorhoofd.
Het volgende slachtoffer heeft het Romeinse cijfer III op zijn voorhoofd.
Rudi en zijn team vermoeden dat slachtoffer II ontvoert werd en of nog in leven is of nog niet gevonden werd.
Het word een race tegen de tijd als ze te weten komen dat het om de werken van Herakles gaat en er tenzij zij de moordenaar vinden er nog onschuldige slachtoffers gaan vallen.

Alexander gooit het roer om Gevlinderd en Het eindigt met jou dood zijn steen goede thrillers en best wel gruwelijk beschreven maar Bij de Heraklesmoorden komt ook nog de Mythologie ter sprake en dat vergt toch wel wat opzoek en voorbereidend werk en veel tijd om het zo waarheidsgetrouw mogelijk neer te zetten.

Dit verhaal is niet voor tere zieltjes behalve dat de schrijfstijl vloeiend is en vlot leest worden de Heraklesmoorden tot in detail beschreven.Stel je maar eens voor dat er in je voorhoofd wordt gekerfd.
Na de eerste moord in de zoo waarbij de leeuw en zijn verzorger worden gedood beseffen Rudi en zijn team dat ze met een gruwelijke dader te maken hebben.Zeker na moord twee kan je daar heel zeker van zijn.

De personages zijn boeiend en zeer uitvoerig beschreven.Rudi is eerder de norse man maar zoals Delfine zegt eens je hem beter kent en je zijn lichaamstaal leert lezen best een fijne man.Lucas is het bleuke(onervaren,nog groen achter de oren)wat onzeker maar eens hij ontdooit een slimme agent die duidelijk nadenkt. Alissa kent haar vak en is duidelijk metal fann.Delfine is een teamplayer.
En Odette tja Odette is Odette.
Alexander heeft zijn best gedaan om ons bij het verhaal door de filmische beschrijvingen ook beelden te geven en ons zo dichter bij de personages te brengen.
Het lijkt soms alsof je vanaf de zijlijn mag toekijken.

Vanaf pagina 1 zit je in het verhaal en voel je de spanning die alleen maar stijgt naar mate het verhaal vordert.
Elk nieuw hoofdstuk, wordt gekenmerkt door een afbeelding/illustratie zo weet je wie er aan het woord is duidelijker kan het niet. Mooi gedaan.
Het duurt tot bijna op het einde dan weet je wie de Heraklesmoordenaar is en wat hem ertoe dreef om deze moorden te plegen en waarom het een Griekse toets kreeg.
Toch doet dit geen afbreuk aan de spanning want die blijft aanwezig omdat er zich nog zenuwslepende taferelen aandienen.
Je kan merken dat er een tweede deel komt want alhoewel het verhaal van De Heraklesmoorden een einde kent is er toch nog een onverwachtte cliffhanger.

Wow wat een boek .
Ik ben weer wat wijzer geworden.

Meer recensies van leentje4trixie