Grote Wolf is bang in het bos.

Leesfeest 18 maart 2021 Specialist

Bibberen in een groot bos

Als het heel stil is in een bos, is het soms best spannend om daar een wandeling te maken. Er zijn allerlei geluiden waar je van kan schrikken: een wegvliegende vogel of een takje wat breekt. Ook Grote Wolf vindt het spannend om in het bos te lopen.

Kleine Wolf zegt tegen zijn vader Grote Wolf dat ze samen het bos in gaan. Grote Wolf heeft daar helemaal geen zin in. Hij vraagt zich af of dat wel een goed idee is. Kleine Wolf stelt zijn vader gerust. Samen lopen ze het bos in totdat Grote Wolf stokstijf blijft stilstaan! Hij voelt iets, hij is met zijn poot in de brandnetels en de distels gaan staan. Grote Wolf heeft pijn, maar Kleine Wolf haalt zijn schouders op en loopt door.

Dan opeens hoort Grote Wolf iets. Verschrikt blijft hij staan. Kleine Wolf proest het uit van het lachen. Zijn vader was bang voor een paar ganzen. Maar zijn die ganzen wel veilig met twee wolven in de buurt?

‘Ben je bang in het bos Grote Wolf?’ gaat over vader en zoon die samen een wandeling maken in het bos. Meestal zijn het kinderen die bang zijn in een groot donker bos, maar in dit boek is het anders. Grote Wolf schrikt van ieder geluidje. Kleine Wolf moet hem steeds geruststellen: ‘Papa, het is je gelukt! We zijn in het midden van het bos. We liepen langs de krakende takken, voorbij de ganzen in de poel en onder de volle maan. Je hebt het gedurfd. Je bent een held!’.

Het lijkt erop dat het verhaal hier is afgelopen. Dat is niet helemaal waar. Want weer ruikt Grote Wolf iets. Maar nu ruikt Kleine Wolf het ook. Al voordat er iets te zien is, gaat Grote Wolf ervandoor. Kleine Wolf blijft achter in het bos. Daar komt hij bij een meisje met een rood jurkje aan en een rode haarband in. De moeder van het meisje is er niet. Die is bang voor de vader van Kleine Wolf. De twee kinderen weten niet waarom hun ouders bang voor elkaar zijn. Het zal wel iets van vroeger zijn denken ze. Samen picknicken ze met taart en limonade.

Dit boek is spannend en grappig tegelijk. Het verhaal is spannend, omdat Grote Wolf steeds denkt iets te horen. Misschien is het wel een jager… Het verhaal is grappig omdat Kleine Wolf zijn vader gerust moet stellen. De rollen zijn omgedraaid. De tekeningen van Jan De Kinder bevatten veel zwart en wit. Het bos is donker en groot en de bomen hebben kale takken. In de tekeningen kun je goed de verschillende emoties van Grote Wolf zien. Hij is bang, boos of verdrietig.

Het einde van het verhaal is grappig, omdat het je doet denken aan het sprookje van Roodkapje.

Ingrid vd H.

Vond je dit boek leuk? Lees dan ook ‘Grote Wolf & Kleine Wolf’ van Nadine Brun-Cosme.

Meer recensies van Leesfeest