Maya'’s schoolkluisje zit vol briefjes met geheimen van haar medeleerlingen wat haar veel macht geeft, maar of het er ook voor zorgt dat ze populair wordt?

Leesfeest 18 maart 2021 Specialist

Populair zijn tegen elke prijs?

Een nieuwe school, een nieuwe start. Maya laat de pestkoppen van haar oude school achter zich en is er klaar voor om het populairste meisje van de school te worden. Aan haar moeder zal het niet liggen: die heeft alles gedaan om Maya voor te bereiden op een goed begin. Maar ja, hoe doe je dat, populair zijn? Je neemt nu eenmaal altijd jezelf mee. En leraren kunnen het ook flink voor je verpesten:

‘Hallo,’ zegt de leraar.  ‘Kan ik iets voor je doen?’ (…) ‘De brugklas zit een verdieping lager. Wil iemand…’ De brugklas! ‘Nee, ik, eh, ik… Ik ben Maya Andrews. Ik begin hier vandaag in de derde.’

En al struikelend keihard op je kont terechtkomen naast de knapste jongen van de school is ook niet echt cool. De moed zinkt Maya pas echt in de schoenen als de leraar even later een briefje onderschept met daarop ‘Stem over de nieuwe: jongen of meisje of een tragisch idiote kakker’.

Het zit Maya niet mee, in ‘Geheimen, leugens en kluisje 62’ van Lil Chase. Toch sluit ze al snel vriendschap met gothic meisje Zeba. Dat zorgt wel voor jaloezie bij haar beste vriendin Frankie, die ze al eeuwen kent. En het brengt haar ook niet dichter bij de populaire club leerlingen. Al snel ontdekt ze dat haar kluisje gebruikt wordt als postbus: leerlingen schrijven hun geheimen op een briefje en duwen dat in kluisje 62, dat heel lang buiten gebruik was. Onverwacht geeft het haar veel macht, al zijn de afzenders van de briefjes vaak onbekend. Maya en haar vriendinnen proberen erachter te komen van wie de geheimen zijn, met de bedoeling te helpen. Dat levert grappige, goedbedoelde maar soms totaal onbedoelde situaties op.

De schrijfster laat goed voelen hoe moeilijk het voor Maya is om loyaal te blijven aan haar vriendinnen, terwijl ze ook zo graag bij de populaire kliek wil horen. Ze wil niet liegen of hen verraden, maar dat wordt haar wel lastig gemaakt. Toch is Maya geen echte meeloper. Mooi ook is hoe Chase je laat zien dat er meer is dan een eerste indruk en oordeel. Ieder mens, iedere puber heeft zijn eigen kwetsbaarheden en geheimen en doet er alles aan om een imago in stand te houden. Pas als je de moeite neemt om iemand beter te leren kennen, kom je erachter hoe die echt in elkaar zit.

De mysterieuze verdwijning van een leerling, jaren geleden, loopt als een rode draad door het boek. Het blijkt meer met Maya te maken te hebben dan ze in eerste instantie dacht. Maar net als je denkt dat je weet hoe het zit, geeft de schrijfster er een verrassend andere draai aan. Zo blijft ‘Geheimen, leugens en kluisje 62’ tot het einde spannend!

Juulke.

Meer recensies van Leesfeest