Siem reist terug in de tijd om zijn zusje terug te vinden.

Leesfeest 09 december 2013 Specialist

Waar blijft de tijd?

Wat zou het mooi zijn om terug in de tijd te gaan. Om dingen waarvan je nu spijt hebt, opnieuw en anders over te doen. Stel dat reizen in de tijd kan?

Tanja de Jonge vertelt het verhaal van Siem, die terug in de tijd reist om zijn zusje Marit weer te vinden. "Tijdrovers" is een avontuur waar je samen met Siem pas uitstapt wanneer het boek uit is.

Siem krijgt van zijn moeder de opdracht om op zijn zusje te passen. Een eenvoudige en makkelijke opdracht, die hij echter niet uitvoert, waardoor Marit onvindbaar is. Siem heeft enorm veel spijt, maar kan de dag niet terugdraaien. Of toch wel? Wanneer hij de stappen van zijn zusje van die dag volgt, ontmoet hij Lena. Lena heeft pikzwart haar, een witte huid, een piercing door haar neus en een grote zwarte hond. Eigenlijk vindt Siem haar maar vreemd, maar hij vertelt haar toch zijn hele verhaal en stort zijn hart uit.

"Wat zou je willen dat er gebeurde?" vroeg ze.
Siem keek haar verbaasd aan. "Wat ik zou willen?"

Lena geeft Siem een visitekaartje van het bedrijf Mirage en zegt dat Jillus Spackman hem kan helpen om de vervlogen uren weer terug te halen. Bij Mirage legt Jillus aan Siem uit wat het bedrijf doet:

"Wij helpen mensen die spijt hebben van een bepaalde gebeurtenis in hun leven," legde Jillus uit. "Wat wij doen, is ervoor zorgen dat hun leven een klein stukje teruggespoeld wordt, zodat onze klanten goed kunnen maken, wat fout is gegaan."

En zo gebeurt het dat Siem teruggaat in de tijd om zijn zusje te vinden en zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen. Maar uiteraard volgen er nog heel wat wendingen en ontknopingen voor het boek tot een einde is.

Het omslag van het boek "Tijdrovers" is mooi en pakkend. Digitale klokgetallen, een nachtfoto van een autoweg en hoge bedrijfsgebouwen op de achtergrond. En daarboven, tussen de cijfers, een foto van een jongen met een indringende blik.

Tanja de Jonge heeft een boek geschreven met een goed gevonden plot dat heel realistisch beschreven is. Het gaat over dingen die veel kinderen zullen herkennen. Bijvoorbeeld over het gevaar van sociale media, over verantwoordelijk zijn voor je eigen daden, maar ook het hebben van verantwoordelijkheid voor anderen. In "Tijdrovers" leef je je in. Siem is een stoere jongen, maar zijn emoties voel je in het verhaal. De spijt die hij heeft, het verdriet om zijn zusje, de onmacht wanneer hij haar weer kwijt is, maar ook woede en angst tegen het einde van het verhaal.

En ben je nog niet uitgelezen in de boeken van Tanja de Jonge, dan is "Gonzend gevaar" een echte aanrader.

Jessica.

Meer recensies van Leesfeest