Dit boek raakt je!

leon 22 oktober 2023
Auteur,Anya Niewierra.
Titel, Het Dossier.
Genre, Literaire thriller.

Anya vertelde laatst in een interview dat het Dossier haar beste boek is, ze heeft gelijk!

De voormalige DDR, kunstvervalsing van belangrijke expressionisten én een orgaanroof zijn door Anya Niewierra nauwgezet in elkaar vervlochten tot dé ultieme thriller.
Het Dossier wordt verteld in de ik vorm door Josta Bresse. Een tweede persoon verteld ook
een verhaal in de ik vorm. Beide verhaallijnen hebben een eigen hoofdstuknummering en lettertype.

Anya Niewierra bezit de kracht om je naarmate het verhaal vordert, meer en meer te intrigeren, ze weet je te vangen. Het verhaal is zo fascinerend dat je blijft lezen. Juist door het boeiende onderwerp en het duistere verleden heeft Niewierra je als lezer compleet gevangen in haar geraffineerde web van de ‘Königstein-Gruppe’ en het DDR regime.

Anya Niewierra weet je tot het einde van het boek geboeid te houden, haar schrijfstijl en haar beschrijving van de karakters maken dat het boek je raakt en ik vond het jammer dat het boek uit is.
Het plot is zeer verrassend en had ik niet verwacht.

Het verhaal;
De 46-jarige weduwe Josta Bresse wordt op een ochtend wakker en blijkt slachtoffer van een orgaanroof. Tijdens het onderzoek naar de daders ontdekt de Nederlandse recherche dat de identiteit van Josta is ‘gewist’. Zij bestaat niet meer.
Na een aanslag op haar leven, waarbij haar buurvrouw vermoord wordt, duikt ze onder. Ze besluit het heft in eigen hand te nemen en zelf op onderzoek uit te gaan. De speurtocht voert haar terug naar Berlijn waar ze werkte als kunstvervalser. De ‘Königstein-Gruppe’, het team van kunstvervalsers waar zij in 1988 deel van uitmaakte, werkte in opdracht van het toenmalige DDR-regime. Vlak voor de val van de Muur werd het team gearresteerd en naar de gevangenis Hohenschönhausen afgevoerd.

Meer recensies van leon