Indrukwekkend en verdrietig

leonie-bouwman 29 oktober 2023
In dit boek wordt het uiterste van je gevraagd. Géén kant te kiezen. Goed of fout zit zo ingewikkeld in elkaar, en Marion Pauw heeft dat met dit verhaal exact opgetekend.

Alma en Charlie vertellen hun visie op de geschiedenis: Alma is overlever van de concentratiekampen in de tweede wereldoorlog, en Charlie is haar stiefdochter die een pittige jeugd had.

De stemming zit er goed in; je krijgt afschuwelijke dingen te lezen. Maar ook een ingrijpend gevoel van verwarring. Want wie heeft het meest recht om te klagen, op verdriet?

Je kunt geen kant op en daardoor las ik het in één ruk uit. Je snapt alles. Voor allebei de vrouwen valt wat te zeggen. En ze maakten ook allebei fouten.

Dit was het tweede boek van Marion Pauw dat ik las, en haar schrijfstijl is prettig, vlot en geladen. 4 sterren voor De Experimenten.

Meer recensies van leonie-bouwman