Terechtkomen

leonie-bouwman 13 maart 2022
De 19-jarige Alec overdonderd als hij Björn ziet. "Vriendschap op het eerste gezicht." Hij worstelt met de verwachtingen en oordelen van anderen. Misschien omdat hij twijfelt over zijn geaardheid.
In het boek wordt de twijfel beschreven met zinnen als: "Hoe weet ik welke stem ik kan vertrouwen?" En "Ik snap gewoon niet dat ik mezelf al die tijd hiervoor zo slecht gekend heb."
De groeiende aantrekkingskracht tussen de twee jongens maakt dat je meelift op de spanningsboog van het verhaal. Zullen ze elkaar vinden?

De schrijver Stefan Raatgever begint elk hoofdstuk met een fragment van een songtekst uit de jaren 80 en 90. Dat de teksten niet verder worden verwerkt in het verhaal is wel jammer.

Een ander punt dat mij wel stoorde was het kritiekloze gebruik van alcohol en (hard)drugs door de vriendengroep van Alec. Ergens hoop je dat het niet nodig is. De liefde geeft al spanning genoeg?!

Mijn eindoordeel is 4 sterren en dat komt vooral door de kracht van dit debuut. De schrijfstijl is vlot, de thema's actueel en de boodschap positief.
Gedurende het lezen wisselde ik tussen verschillende emoties en herkenbaarheid. Knap als een boek zoveel gespreksstof oplevert in de Hebban leesclub.

Meer recensies van leonie-bouwman