Een heftige ervaring

Leonie van Mil 16 juni 2023
Jasmine benaderde mij en vroeg of ik haar boek wilde lezen en recenseren. Omdat het boek over Egypte ging, en ik daar zelf ooit een rondreis heb gemaakt, fascineerde het mij wel. En al helemaal vanwege het heftige wat zij heeft meegemaakt. Ik zei dus meteen “ja”.

“Je werkt in een vreemd land en je veroorzaakt een ongeval. Je wordt aangehouden en opgesloten in een overbevolkte cel. Je weet niet voor hoelang. Je baas, veel ouder dan jij, is stiekem ook je geliefde. Maar is hij wel te vertrouwen? Zal hij je kunnen bevrijden? Een nacht in een kooi is het waargebeurde verhaal van Jasmine, een jonge vrouw uit Merksplas. In de zomer van 2019 belandde ze onverhoeds in een Egyptische gevangenis. In haar eigen frisse stijl vertelt Jasmine hoe het zo ver kon komen, met humor en zelfspot. En in vier talen, zoals dat in de werkelijkheid ook het geval was. Met, indien nodig, ook de vertaling erbij natuurlijk. Dit is het literaire non-fictiedebuut van Jasmine Raeymaekers (22).”

Het begon met wat er allemaal aan vooraf ging. Dit gebeurde met veel humor. Soms een beetje van de hak op de tak. Maar daardoor ging je er ook wel weer vlot doorheen. Eenmaal aanbeland bij hèt moment, ging het minder van de hak op de tak. Daardoor kon je helemaal de situatie benarde voor je zien waar Jasmine zich in bevond. De angst, de wanhoop, de onzekerheid. Het droop er allemaal vanaf en je kon je helemaal inleven in de situatie.

Een fijn geschreven boek vol humor en emotie. Ik vond persoonlijk de talenswitch soms wat lastig, maar ik snap de keuze wel. Een boek die mij zeker bij zal blijven. Heel erg bedankt Jasmine dat ik je boek mocht recenseren.

Meer recensies van Leonie van Mil