Een bijzondere entree in de wereld van Ophelia en Thorn

LianneV 30 mei 2020
In dit verhaal wordt je meegenomen in de wereld van Ophelia en Thorn, die op twee verschillende arken wonen. Ophelia en Thorn worden gekozen om met elkaar te trouwen, en komen zo met elkaar in contact. In dit boek leer je eigenlijk vooral de wereld kennen zoals zij die zien. Het boek is geschreven door Christelle Dabos, geboren in Frankrijk in 1980. Schrijven was haar uitvlucht in een tijd van ziekte. Dit boek is het eerste boek in de serie "De Spiegelpassante".

Voor mij was het boek een beetje raar binnen komen. Je komt binnen in het museum wat eigenlijk de "taak" is van Ophelia, de hoofdpersoon. Daar zijn al allerlei magische dingen gaande, zonder dat dat echt duidelijk uitgelegd wordt. Je moet er dus een beetje in mee groeien. Net als met de wereld hoe die onderverdeeld is in arken. Dat mis ik echt wel een beetje, een klein stukje inleiding. Het maakt dat het wat langer duurt voordat je er in zit. Hierdoor heeft het voor mij wat langer geduurd dan verwacht.

Het boek gaat ook enigszins op en neer. In het begin gebeurt er eigenlijk maar weinig. Waardoor je echt wel even door moet lezen. Dan gebeurt er iets waardoor je geintrigeerd raakt, en wilt doorlezen. Maar dan is ook dat moment weer voorbij en kabbelt het heel rustig een beetje door. Dat vond ik persoonlijk een nadeel van dit boek, maar ook een van de weinige. Als je op driekwart van het boek komt, is dit nadeel trouwens compleet verdwenen. Dan blijft de spanning eigenlijk goed hangen, en wil je dus alleen maar doorlezen.

Het leuke aan de dit boek vond ik ook dat het toch heel anders is dan je verwacht. Ik vind de vergelijking met Harry Potter of Alice in Wonderland dan ook niet goed. Het is namelijk een boek uit een hele andere orde dan die twee. Het creeert een bijzondere wereld waar je van gaat houden. Daarnaast is alles in deze wereld toch net weer even anders dan je verwacht. Die onvoorspelbaarheid vind ik echt een kracht van deze serie.

Waar je in het begin van het boek eigenlijk een romantisch verhaal tussen Ophelia en Thorn verwacht - of misschien wel compleet het tegengestelde - vind ik dat dat juist niet is waar het verhaal om draait. Als dat je verwachting is in dit boek, kom je ook van een koude kermis thuis.

Ik vond het een heel bijzonder boek om te lezen. En het heeft mij heel nieuwsgierig gemaakt naar het vervolg. Ik ben vooral heel benieuwd of er nog meer arken in voor gaan komen, maar ook naar hoe het met Ophelia en Thorn verder gaat. Vandaar dat het boek van mij ook 4 sterren krijgt.

Meer recensies van LianneV