Wie voor een dubbeltje geboren is...

LianneV 14 april 2021
In "Het geheim van Silvermoor" wordt je meegesleept in de wereld zoals Tommy en Josie die kennen. De wereld waarin 14 jarige jongens uit hun kringen de mijnen in gaan. Waar geen hoop is, maar wel angst.

Tommy en Josie ontmoeten elkaar op een zondagse wandeling naar een voor hen favoriete plek. En daarna laten ze elkaar niet meer los. Ze vertellen elkaar hun angsten en hun dromen. En leven daar in enorm met elkaar mee. Waar er geen hoop lijkt te zijn, en alles alleen maar erger lijkt te worden, lijkt er misschien toch af en toe een lichtpuntje te zijn.

"Nou, in de eerste plaats is mijn stand zo eigenaardig, uniek in feite, dat daarbij vergeleken andere factoren vervallen. En ten tweede heb ik dat verschil nooit begrepen, laat staan dat ik het er mee eens was. Ik ben een van die subversieve, gevaarlijke types die mensen beoordelen op wie ze zijn, op hun karakter en persoonlijkheid, in plaats van op externe factoren zoals afkomst, geslacht, rijkdom, huidskleur"

Bovenstaande is een quote die ik al lezend tegen kwam. En eigenlijk wel heel tekenend vond voor het boek. Uiteindelijk ontstaan er vriendschappen in verschillende "lagen". Vriendschappen die letterlijk en figuurlijk heel veel gaan betekenen. Maar ook tekent dit heel erg hoe Tommy in het leven staat.

Het boek bestaat uit 3 delen. Het eerste deel kostte mij best wel moeite om er in te komen. Het leest wel heel eenvoudig door de korte hoofdstukken, en de niet overdreven literaire taal. Toch mistte ik een stukje diepgang. Maar dat veranderd in deel 2. In dit deel gebeurt er gewoon heel veel. Je wordt in de emoties van de hoofdpersonen getrokken als het ware. Dat maakt dat je wil blijven lezen. Deel 3 lijkt vooral het deel van de lichtpuntjes te zijn.

En wat nou dat geheim van Silvermoor is? Daarvoor moet je het boek toch echt zelf lezen. Het is in ieder geval van grote invloed op veranderingen in meerdere levens.

Absoluut anders dan verwacht. Maar eigenlijk nog zoveel beter.

Ik geef het boek 5 uit 5 sterren. Het is een boek wat heel makkelijk leest, door de korte hoofdstukken die ook nog eens zijn ingedeeld op de persoon waar het dan om draait. Het boek is heel meeslepend, je voelt wat Tommy en Josie voelen.

Meer recensies van LianneV