Vast is een stalen gevangenis

Vandaag is het mijn beurt in de blogtour over het boek Muurvast geschreven door Ruby Coene. Dit boek kwam eerder deze maand uit als een prachtige limited edition bij Dutch Venture Publishing. Ik had zelf nog geen boek gelezen van deze schrijfster, maar ik was aangenaam verrast.
In ‘Muurvast’ staat het personage Sin centraal zijn beland in de loods omdat ze haar broertje dat in levensgevaar verkeerd wilde helpen. Wat niemand weet is dat ze een broertje heeft want hij had in deze wereld zelf niet geboren mogen worden. Daardoor hebben de ouders van Sin beslist om haar broertje niet te laten inschrijven. Dit lijkt het meest veilige. Het bleek al snel dat het jongetje ernstig ziek is altijd medicatie zal nodig hebben. Insuline kan zijn leven met suikerziekte redden. Door de belangrijke rol van Sin in het verhaal is het boek ook geschreven vanuit haar perspectief.
Sin geeft heel veel om haar broertje en zorgt voor hem. En voor de mensen van wie je houdt riskeer je toch ook je leven? Ze gaat het medicijn halen op verboden terrein. Deze keer loopt haar rooftocht niet goed af. Sin wordt gevangen genomen en komt in de Loods terecht.
Het grootste deel van dit verhaal speelt zich af deze welbefaamde loods. Een loods waar iedereen op zichzelf is aangewezen en niemand veilig is. In de loods is het heel primitief matrassen liggen op de grond, kleren zijn er te kort, eten heb je enkel als je er op tijd bij bent… .
Sin denkt er niet over om haar tijd uit te zitten ze moet ontsnappen voor haar broer! Toch komen er andere dingen op haar pad. Terwijl ze er alles aan doet om een uitweg te vinden ontdekt ze meer en meer over het verleden van de mensen waar mee ze hoort te overleven.
In het rechtssysteem waarin deze jongeren leven mogen ze zich niet opjagen, opwinden want dan krijgen ze elektrische schokken via de polsband die ze dragen. Op die band kunnen ze zien hoeveel tijd ze nog in de Loods moeten doorbrengen voor ze hun straf volbracht hebben.
Tijdens het verhaal ontdek je van de verschillende jongeren in de loods stukjes uit hun verleden. Dit maakt dat je als lezer soms beter de keuzes van de handelingen die zij doen kan begrijpen. Langzamerhand ontdek van sommige jongeren ook waarom zij op deze sombere plek geraakt zijn.
Zal het Sin lukken om te ontsnappen? Zal het broertje van Sin zelf een oplossing kunnen vinden om een hypo te voorkomen of wordt het gebrek aan insuline hem fataal?
De mysterieuze cover van een soort openstaande deur waar licht komt had mij kunnen doen vermoeden dat het verhaal over een gevangenis voor zou gaan jongeren gaat.
Dit boek moet je zeker gaan lezen als je in bent voor wat spanning, een verhaal over overlevingsdrang, omgaan met macht.
Bedankt Dutch Venture Publishing voor het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Liens_boekenhoekje